پایان نامه بررسي خودشناسي باعملكرد تحصيلي دانشجويان زبان
اطلاعات شما به امانت نزد ما نگهداری خواهد شد ، افتخار ما اعتماد شماست.
ارسال کلیه سفارشات از طریق پست پیشتاز تا 24 ساعت بعد از خرید صورت می پذیرد.
در صورت عدم رضایت هنگام تحویل محصول امکان برگشت وجه وجود دارد.
چكيده :
هر فرد از افراد انسان ترکیبی از ویژگیهای نوعی و فردی است. هر یک از ما علاوه بر اینکه فردی از نوع انسان است، ویژگیهای فردی را نیز داراست. مقصود از خودشناسی چیست؟ آیا خودشناسی به معنای شناخت نوع انسان است؟ یا به معنای شناخت هر فرد از خویشتن است، خویشتنی که مرکب از ویژگیهای مشترک با دیگران و ویژگیهای اختصاصی هر فرد است؟ اگر خودشناسی به معنای شناخت جنبههای اختصاصی افراد نوع انسان باشد خودشناسی همان انسانشناسی است. و اگر مقصود از خودشناسی شناخت هر فرد از خویشتن باشد، خودشناسی با انسانشناسی متفاوت خواهد بود . از خودشناسی به معنای اول با عنوان انسانشناسی یاد خواهیم کرد و خودشناسی به معنای دوم را «خودشناسی» یا «خودشناسی به معنای خاص» میخوانیم.
انسانشناسی به روشهای مختلفی انجام میگیرد. علومی چون روانشناسی تجربی، فیزیولوژی انسانی و انسانشناسی (آنتروپولوژی) با روش تجربی به شناخت انسان میپردازند. محصول کار این رشتهها علمی حصولی و مفهومی است.
علم النفس فلسفی برای شناخت انسان از روش عقلی - قیاسی پیروی میکند و علمی حصولی را پدید میآورد.
برای شناخت انسان میتوان از روش نقلی نیز بهره برد. یعنی با رجوع به کتاب و سنت ابعاد وجود انسان را به کمک وحیشناسایی نمود.
بيان مسئله
شناخت هر فرد از خویشتن اگر با درون نگری و از طریق علم حضوری صورت گیرد، نتیجه آن شناخت مجموع ویژگیهای نوعی و شخصی خواهد بود و تمییز ویژگیهای نوعی و شخصی از یکدیگر فقط با مشاهده خصوصیات دیگران ممکن خواهد شد. بنابراین اگر پس از درون نگری بگوییم خودشناسی (به معنای خاص) کردهایم. سخن درستی گفتهایم، ولی اگر بگوییم انسانشناسی کردهایم، سخن ما نادرست است؛ زیرا برای تبدیل خودشناسی به انسانشناسی باید به مشاهده ویژگیهای دیگران بپردازیم و با مقایسه خود و دیگران اوصاف مشترک و مختص خود را از هم باز شناسیم. در صورتی که این مرحله تکمیلی را انجام دهیم، انسانشناسی کردهایم و انسانشناسی ما باز هم علمی حصولی را نتیجه داده است. انسانشناسی به روش اخیر را انسان شناسی شهودی مینامیم. مقدمه ضروری انسانشناسی شهودی، خودشناسی شهودی است. محصول خودشناسی شهودی علمی حضوری است.
با این توضیحات پاسخ سوال مذکور معلوم میشود: انسانشناسی به روش صد در صد شهودی و درون نگرانه امکانپذیر نیست، ولی میتوان از روش درون نگری در شناختن انسان استفاده کرد.
همان گونه که میتوان خودشناسی درون نگرانه را مقدمهای برای انسانشناسی قرار داد، علم النفس فلسفی و انسانشناسی تجربی (روانشناسی، فیزیولوژی انسانی و انتروپولوژی) و انسانشناسی نقلی (یا وحیانی) را نیز میتوان مقدمهای برای خودشناسی قرار داد؛ یعنی با استفاده از نتایج این رشتههای مختلف ویژگیهای نوعی انسان را شناخت و با استفاده از روش درون نگری ویژگیهای اختصاصی خود را شناسایی نمود و به خودشناسی نایل آمد.
اهميت و ضرورت تحقيق
بدیهی است كه كشور ما به مطالعات و تحقیقات مربوط به عملكرد تحصيلي و آموزشي نیاز فراوان دارد و در این میان لازم است به مسائل و مشكلات مهمی كه به نحوی به عملكرد تحصيلي دانشجويان لطمه می زند توجه لازم مبذول گردد.
لذا تحقیقاتی ارزنده و معضل گشا در این زمینه برای رسیدن به وضع نسبتا مطلوب و ضروری به نظر می رسد كه از طریق یافتن راههای پیشرفت تحصیلی از جنبه های عوامل موثر خانوادگی , آموزشی و پرورشی در این مسیر قدم های موثر و راهگشایی در جهت حل این مشكل بزرگ برداشته شود كه مهمترین و پر اهمیت ترین بررسی ها و دست آوردها از مسائل و عوامل خانوادگی در جنبه های پیشرفت تحصیلی از هدفهای عمده و اساسی ما در این تحقیق می باشد.
اهداف تحقيق:
هدف كلي تحقيق: رابطه خودشناسي با عملكرد تحصيلي دانشجويان زبان ورودي بهمن 87 دانشگاه آزاد ايذه در سال 90-89 در شهرستان ايذه بوده است.
اهداف جزئی :
1- تعیین میزان خوشناسي دانشجویان زبان ورودي بهمن87
2- مقایسه خودشناسي و عملكرد تحصيلي دانشجويان زبان ورودي بهمن87
فرضيه هاي تحقيق
1- میان خودشناسي و عملكرد تحصيلي دانشجويان زبان ورودي بهمن 87 رابطه معنی دار ي وجود دارد .
مواد و روش ها:
در این مطالعه توصیفی مقطعی تعداد 87 نفر از دانشجویان ورودي87 زبان دانشگاه آزاد ايذه 40نفر را بصورت روش نمونه گيري تصادفي سیستماتیک انتخاب شدند. برای انجام این مطالعه از دو ابزار خودشناسي و عملكرد تحصيلي استفاده شد
تعريف اصطلاحات مهم:
1. عملكرد: در اينجا عملكرد تحصيلي مدنظر است، از نظر اصطلاحي و كاربردي عملكرد ميزان تغيير دانش آموزان در طول يك ثلث يا يك سال تحصيلي بوسيلة آزمونهاي معلم ساخته، ميزان تحصيل و پيشرفت يا افت دانش آموزان اندازه گيري مي شود.
عملكرد در فرهنگ لغت عميد به معناي كاركرد، حاصل و نتيجه كار و در فرهنگ لغت معين به معناي حاصل و نتيجه كار ، ميزان كار.
2. تحصيل: تحصيل يعني درس خواندن دانش آموزان در مدارس و درس خواندن دانشجويان در دانشگاه ها.
تحصيل در فرهنگ عميد به معناي حاصل كردن، فراهم كردن، بدست آوردن، درس خواندن و دانش آموختن و در فرهنگ معين به معناي بدست آوردن، حاصل كردن، كسب كردن، اندوختن، آموختن، علم آموختن، دانشجويي، دانش آموزي.