برای انجام ثبت نام به صورت کاملا مجازی فرم زیر را دقیق پر کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.
شهریه ثابت چیست
شهریه هر دانشگاه از دو بخش شهریه ثابت و شهریه متغیر تشکیل شده است. شهریه ثابت بر اساس سال ورود به دانشگاه و نوع رشته تحصیلی تعیین می شود و تا پایان فارغ التحصیلی نیز تغییری نمیکند و ثابت است. مثلا دانشجویان ورودی رشته های ریاضی سال 97 شهریه ثابت متفاوتی از دانشجویان ورودی رشته های ریاضی سال 98 دارند زیرا سال ورودی آن ها متفاوت می باشد.
زمان پرداخت شهریه ثابت ، قبل از شروع ترم تحصیلی جدید و در زمان انتخاب واحد است و دانشجویان باید شهریه ثابت مصوب را پرداخت کنند تا سامانه انتخاب واحد برای آن ها فعال شود و پس از اخذ دروس ، تا پایان ترم فرصت دارند که شهریه متغیر را نیز واریز نمایند. شهریه متغیر چیست
شهریه متغیر بر اساس تعداد و نوع دروس انتخابی دانشجو تعیین می شود. شهریه دروس عملی و اختصاصی از شهریه دروس نظری و تئوری بیشتر است همچنین هر چه قدر که تعداد واحد های اخذ شده بیشتر باشد ، به همان نسبت نیز شهریه متغیر افزایش می یابد. مجموع شهریه ثابت و شهریه متغیر ، کل شهریه را تشکیل می دهد.
انتخاب واحد چیست؟
دانشجویان در تمام دانشگاه های روزانه ، نوبت دوم ، پیام نور ، پردیس خودگردان ، غیر انتفاعی ، آزاد و علمی کاربردی پیش از شروع هر ترم و برای وارد شدن به ترم جدید ، باید دروسی را که قرار است در آن ترم بگذرانند ، انتخاب کنند. انتخاب واحد به صورت اینترنتی انجام می گیرد و دانشجو موظف است که با رعایت دروس پیش نیاز و هم چنین در نظر گرفتن معدل ، مطابق زمانبندی که دانشگاه اعلام می کند ، با مراجعه به پروتال دانشجویی خود اقدام به انتخاب واحد کند.
زمانبندی انتخاب واحد
انتخاب واحد تمام دانشجویان ترم اولی توسط دانشگاه انجام می گیرد اما از ترم دو به بعد دانشجو خود باید انتخاب واحد کند. هر سال شامل دو ترم است و اگر بخواهید دروس بیشتری را بگذرانید تا زود تر فارغ التحصیل شوید ، می توانید ترم تابستان نیز بردارید اما اجباری نیست.
انتخاب واحد ترم های فرد یعنی ترم های 1 ، 3 ، 5 و 7 در شهریور ماه انجام می گیرد و از مهر ماه شروع می شود و انتخاب واحد ترم های زوج یعنی ترم های 2 ، 4 ، 6 و 8 اواخر دی ماه صورت می پذیرد و شروع ترم از نیمه دوم بهمن ماه است.
زمانبندی دقیق انتخاب واحد برای ورودی سال های مختلف در سایت دانشگاهتان اعلام می شود و البته شما می توانید از طریق تماس با کارشناسان مرکز مشاوره پاسخ با ما ، از تاریخ آن مطلع شوید و در صورت تمایل با کمک مشاوران انتخاب واحد را انجام دهید.
معدل و انتخاب واحد
انتخاب واحد هر ترم بر اساس معدل ترم قبل انجام می گیرد یعنی هر دانشجو باید اول بر اساس تعداد واحد هایی که طبق معدل مجاز شدهاست ، انتخاب واحد کند.
دانشجویان با معدل بالاتر از 17 در هر ترم مجاز به انتخاب حداکثر 24 واحد درسی هستند.
دانشجویان با معدل 12 تا 17 مجاز به انتخاب حداکثر 20 واحد درسی هستند.
دانشجویان مشروط شده که معدل کمتر از 12 دارند ، مجاز به انتخاب حداکثر 14 واحد درسی هستند.
ترم تابستان حداکثر 8 واحد درسی معارف و عمومی به دانشجو ارائه می شود.
دانشجویان ترم آخر که واحد های درسی کمی دارند ، می توانند معرفی به استاد بگیرند.
منظور از پیش نیاز در انتخاب واحد چیست
برای هر درس یک پیش نیاز تعریف شده است که اول باید دروس پیش نیاز را بگذرانید تا بتوانید درس مد نظر خود را بردارید. مثلا در رشته حسابداری ، اصول حسابداری 1 پیش نیاز اصول حسابداری 2 است و اگر اصول حسابداری 1 را پاس نکرده باشید ، نمی توانید 2 را بردارید.
دروس پیش نیاز در چارت درسی و در سایت دانشگاه موجود هستند و در زمان انتخاب واحد حتما باید این موضوع را رعایت کنید. البته در صورتی که پیش نیاز درسی را پاس نکرده باشید ، سیستم به شما اجازه اخذ آن درس را نمی دهد و با اخطار سامانه مبنی بر عدم رعایت دروس پیش نیاز ، مواجه می شوید.
شرایط تغییر رشته در مقطع کارشناسی دانشگاه سراسری ۱۴۰۳
امکان ادامه تحصیل در رشته مورد نظر دانشجو از نظر قوانین و مقررات آموزشی دانشگاه وجود داشته باشد.
دانشجو مقطع کارشناسی باید حداقل یک ششم و حداکثر یک دوم واحد های رشته قبلی خود را گذرانده باشد.
میانگین نمرات دانشجو نباید کمتر از 12 باشد در غیر این صورت مجاز به تغییر رشته نمی باشد.
رتبه قبولی کنکور دانشجو نباید از آخرین فردی که در رشته مورد نظر، در همان سال ورودی متقاضی پذیرفته شده است، کمتر باشد.
فرد متقاضی باید زمانی اقدام به تغییر رشته کند که فرصت لازم برای گذراندن واحدهای دروس رشته جدید را داشته باشد.
داوطلبانی که همزمان با تغییر رشته، متقاضی نقل و انتقالی نیز می باشند، باید شرایط ثبت نام نقل و انتقالی را نیز داشته باشند و تنها یک بار حق انجام این فرایند را دارا می باشند.
در صورت موافقت با تقاضای تغییر رشته دانشجو، فرد باید در اولین نیمسال ۱۴۰۳-1404 اقدام به ثبت نام حضوری کند و عدم ثبت نام، به منزله انصراف او تلقی می شود و تا پایان دوره تحصیلی مجاز به تغییر رشته نخواهد بود.
متقاضی باید حداقل یک ماه و نیم الی دو ماه قبل از شروع نیمسال تحصیلی اقدام به تغییر رشته نماید.
فرد در هر یک از مقاطع تحصیلی (کاردانی – کارشناسی – کارشناسی ارشد – دکتری) فقط یک بار می تواند اقدام به تغییر رشته نماید.
واحدهای گذرانده شده دانشجو توسط دانشگاه مورد بررسی قرار می گیرد و سپس دروس مشترک معادل سازی می شود.
امکان تغییر رشته در مقطع کارشناسی ناپیوسته وجود ندارد.
واحد آموزشی دانشگاه حداکثر یک هفته بعد از دریافت تقاضا، درخواست داوطلب را مورد بررسی قرار داده و نتیجه را به فرد اعلام می کند.
پس از ثبت نام در رشته جدید امکان بازگشت به رشته قبلی وجود ندارد.
درخواست مهمان
در مواردی که دانشجو بطور موقت ناگزیر به تغییر محل تحصیل خود باشد میتواند با توافق دانشگاههای مبداء و مقصد به عنوان دانشجوی میهمان، محل تحصیل خود را بطور موقت برای مدت معین تغییر دهد.
تغییر محل آزمون
دانشجویان میتوانند در هر نیمسال تحصیلی با مراجعه به سایت گلستان نسبت به تغییر محل آزمون خود اقدام کنند.
این امکان برای دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد در نظر گرفته شده است و دانشجویان برون مرزی مجاز به استفاده از آن نیستند.
شرایط تغییر محل آزمون
- پرداخت کامل شهریه
- عدم وجود بدهی شهریه
- عدم وجود مشکل در سیستم گلستان
شهریه تغییر محل آزمون
در نیمسال اول سال تحصیلی 1404-1403 مبلغ 100 هزار تومان است. این شهریه پس
از ثبت درخواست از دانشجویان دریافت میشود.
نکات مهم
امکان تغییر محل آزمون فقط در تاریخهای اعلام شده امکانپذیر است.
پس از ثبت درخواست، امکان تغییر محل آزمون وجود ندارد.
در صورت تغییر محل آزمون، استاد درس تغییر نمیکند و فقط محل آزمون تغییر میکند.
امکان تغییر محل آزمون برای دانشجویان پیام نور فرصت مناسبی است تا در صورت تمایل، امتحانات خود را در شهر محل سکونت خود برگزار کنند. این امکان برای دانشجویانی که به دلایل مختلف امکان حضور در محل تحصیل خود را ندارند، بسیار مفید است.
معرفی به استاد چیست؟
در معرفی به استاد، دانشجو به جای اینکه در یک ترم عادی دروسش را بردارد و تا انتهای ترم و امتحانات پایان ترم صبر کند تا انها را پاس نماید، از دانشگاه درخواست می کند تا این دروس را بصورت مستقیم با اساتید برداشته و زودتر از امتحانات پایان ترم و هر لحظه که دانشجو و استاد صلاح دانستند امتحان دهد.
مقطع کارشناسی :
دانشجوی دوره های کاردانی و کارشناسی (پیوسته یا ناپیوسته) که برای فراغت از تحصیل تنها دو درس نظری یا همان تئوری باقیمانده داشته باشند (دروس عملی ، آزمایشگاه ، پروژه و دروسی که واحد نظری – عملی دارند امکان پذیر نیست.
وقتی گفته می شود تنها دو درس یعنی تنها دو عنوان درس ! یعنی تعداد واحد آن دروس ملاک نیست بلکه زمانی که دانشجو نمرات همه دروس اش اعلام شده است و تنها دو عنوان درس نظری باقی مانده داشته باشد که اگر آن دروس را پاس کند فارغ التحصیل می شود
مقطع کارشناسی ارشد :
دانشجویان کارشناسی ارشد در صورتی که تنها یک عنوان درس نظری باقی مانده داشته بانشد می توانند آن درس را به صورت معرفی به استاد بگیرند (باز هم تاکید می کنیم تعداد واحد ملاک نیست)
دانشجوی دوره کارشناسی ارشد اعم از شیوه آموزشی و شیوه پژوهشی، که برای فراغت از تحصیل تنها یک درس نظری اعم از؛ دروس باقیمانده سر فصل دوره، جبرانی کارشناسی و جبرانی میانگین داشته باشد
دانشجوی شیوه پژوهشی قبل از دفاع از پایان نامه مجاز به اخذ و گذراندن درس معرفی به استاد می باشد.
شهریه معرفی به استاد :
در معرفی به استاد کل شهریه ثابت و شهریه متغیر واحدهای اخذ شده به صورت کامل از دانشجو گرفته می شود
تاریخ امتحان معرفی به استاد :
در دانشگاه پیام نور براساس قانون در هر زمانی بجز ایام امتحانات امکان برگزاری معرفی به استاد وجود دارد ولی با این وجود در پیام نور در تقویم آموزشی زمان های خاصی را برای معرفی به استاد در نظر گرفته میشود.
تطبیق واحدچیست؟
تطبیق واحد درسی یکی از روشهایی است که در آن شما تمام دروس گذرانده شده دانشگاه قبلی خود را به دانشگاه جدید ارائه میدهید. این کار میتواند تمام دروس گذرانده شده شما را بیهوده نکند. به طوری که اگر واحد آموزشی دانشگاه مقصد با تطبیق واحد درسی موافقت کند، آنگاه مجبور نخواهید بود در دانشگاه جدید دوباره آنها را مطالعه کنید.
تطبیق واحد یا معادل سازی، یکی از قوانین بسیار کاربردی در زمان تغییر رشته در یک دانشگاه و یا جابجایی دانشجویان بین دانشگاه های داخلی و خارجی است.
طبق چارچوب معین برای دانشگاه ها، دانشجویان واجد شرایط قادر خواهند بود واحد های دروس مشترک گذرانده در رشته قبلی خود را در رشته جدید تطبیق دهند.
گواهی اشتغال به تحصیل چیست
باید گفت که بعضی از امور جامعه نیازمند دریافت گواهی هستند که اثبات میکند دانشجویان در حال تحصیل هستند؛
این مدرک، گواهی اشتغال و تحصیل نام دارد
این گواهی مدرکی است که محصل بودن شما را اثبات میکند.
در واقع در مواردی که برخی امکانات فقط به محصلین اختصاص داده میشوند و یا محصل بودن تنها دلیل موجه، برای عدم انجام یک ضرورت محسوب گردد، این مدرک میتواند بسیار کاربردی و حائز اهمیت باشد.
و بیانگر آن است که دانشجویان در حال حاضر در دانشگاه به تحصیل میپردازند و جزو افراد انصرافی، اخراجی یا فارغ التحصیل نمی باشند.
درخواست ترم آخری یا مجوز ترم آخری چیست؟
درخواست یا مجوزی است که برای دانشجویانی صادر میشود که تمامی واحدهای درسی را گذرانده باشند (تمامی نمرات نیمسال قبل دانشجو ثبت شده باشد و تعداد واحدهای باقیمانده مشخص باشد) و بیشتر از ۲۴ واحد باقیمانده (حتی به صورت تک درس یا کارآموزی یا پروژه) نداشته باشد.
این دانشجویان میتوانند با تکمیل فرم تعهد و ارسال به کارشناسان آموزش، در صورت تایید، مجاز به اخذ حداکثر ۲۴ واحد شوند (حتی در صورت مشروط بودن)، اخذ دروس بدون رعایت پیشنیازی و یا اخذ ۲ درس معارف است.
(حداکثر ۲۴ واحد بدین معنی است که درخواست اخذ ۲۵ واحد باقیمانده قابل قبول نیست!).
زمان ارسال فرم بعد از انتخاب واحد و قبل از زمان حذف و اضافه است.
دانشجویان ترم آخر که تعداد واحدهای مانده آنها کمتر از ۱۲ واحد میباشد، موظف به اخذ کلیه واحدها ی باقیمانده هستند. اگر به دلیل تداخل زمانی دروس یا عدم ارائه درس قادر نباشند درس را اخذ کنند، لازم است فرم درخواست مجوز را تکمیل و به کارشناس آموزش جهت اخذ مجوز شورای آموزشی تحویل دهند. در غیر این صورت، انتخاب واحد دانشجو حذف خواهد شد.