{"id":21,"id_category":"21","name":"\u067e\u0627\u06cc\u0627\u0646 \u0646\u0627\u0645\u0647","active":"1","position":"0","description":"<p>\u067e\u0627\u06cc\u0627\u0646 \u0646\u0627\u0645\u0647 \u0647\u0627\u06cc \u06a9\u0644\u06cc\u0647 \u0631\u0634\u062a\u0647 \u0647\u0627\u06cc \u062f\u0627\u0646\u0634\u06af\u0627\u0647\u06cc\u00a0<\/p>","id_parent":"3","id_category_default":null,"level_depth":"3","nleft":"4","nright":"5","link_rewrite":"Thesis","meta_title":"","meta_keywords":"","meta_description":"","date_add":"2017-08-03 18:14:58","date_upd":"2024-01-24 20:12:08","is_root_category":"0","id_shop_default":"1","groupBox":null,"doNotRegenerateNTree":false,"id_image":false,"id_shop_list":[],"force_id":false}

پایان نامه برسی عنصری بصیری خط

15,000 تومان
بدون مالیات
تعداد
موجود است

  سیاست امنیتی

اطلاعات شما به امانت نزد ما نگهداری خواهد شد ، افتخار ما اعتماد شماست.

  سیاست ارسال

ارسال کلیه سفارشات از طریق پست پیشتاز تا 24 ساعت بعد از خرید صورت می پذیرد.

  ضمانت برگشت وجه

در صورت عدم رضایت هنگام تحویل محصول امکان برگشت وجه وجود دارد.

بخش چهاردهم -نقش افت در تاثير بصري خط

بخش پانزدهم-خط و ريتم

الف)ريتم در خطوط افقي و عمودي

ب)ريتم در خطوط منحني

ج)در انواع خط

بخش شانزدهم -انواع ريتم

الف)تكرار يكنواخت

ب)تكرار متناوب

ج)تكرار تكاملي

د)تكرار موجي

بخش هفدهم - بررسي كنتراستهاي خط

بخش هجدهم-خط و طبيعت

الف)خطهاي داراي مسير آزاد در طبيعت

ب) تفاوت در خطوط اندام موجودات

ج) تفاوت خط در معماري قديم و جديد

4) فصل چهارم: روانشناسي خطوط

بخش اول - بررسي رواني خطوط

بخش دوم - تاثير رواني خط در طبيعت

الف) خطوط شكسته

 ب)‌ منحني

ج) ‌مواج

د)مارپيچ       

بخش سوم - اشاره‌اي به روانشناسي خطوط در آثار چند هنرمند

بخش چهارم - بررسي رواني خطوط چهره

5)فصل پنجم : بررسي خط در آثار هنرمند

بخش اول - ادگار دگا

بخش دوم - اگون شيله

بخش سوم اسکار کوکوشکا

بخش چهارم - پيت موندريان

بخش پنجم - گوستاو کليمت

بخش ششم- جاکمتي

بخش هفتم - پال كله



منشاء خط

خط از رد نقطه‌اي شكل مي يابد كه به وسيله يك يا چند نيرو به حركت در آمده است. دخالت نيروي خارجي، نقطه ايستا را مبدل به خطي پويا مي‌كند. اين مشهودترين تضادي است كه مي‌توانيم ميان نقطه و خط تصور كنيم. اگر نقطه به وسيله نيروي به جلو رانده شود از آن خطي مستقيم نتيجه مي‌گردد.

 

تصوير 1-1، نقطه، خط، منتهاي خط[1]

به طور كلي خط از سه طريق به وجود مي‌آيد:

1-خط ايجاد شده به وسيله نيروي وارد آمده بر نقطه، تنها در يك سوي نامشخص، كه خطي است نگاشتاري. اين خط داراي سو و كشش و بيانگر حالات روحي و رواني وارد كننده نيرو بر نقطه است.

2-خطي كه از برخورد و گستره در فضاي مادي به وجود مي‌آيد و آن خطي است تجسمي و ملموس.

3-خطي كه از شكافتن تاريكي به وسيله روشنايي و يا برعكس به وجود مي‌آيد و آن خطي است تجسمي و محتوايي.[2]

 

تصوير (1-2) خط محتوايي:‌مرز ميان تاريكي  و روشني (حد فاصل تاريكي-روشنهاي متفاوت)

 

تصوير (1-3) خطوط تجسمي : الف)گسيوان ب)برجسته كاري

ايجاد خط بر سطح كاغذ، با هماهنگي چند عامل فيزيكي و ذهني صورت مي‌پذيرد كه عبارتند از:

-ديدن

-يافتن

-تفكر ، تليل

-انتقال (يا اجرا)[3]

تعريف عمومي خط مبتني بر زايش آن از تكرار نقاظ بيشمار است. هنگامي كه نقطه به حركت درآمده و امتداد يابد، به طوري كه بعد طول در آن عمده گردد،‌فرم ايجاد گشته،‌خط ناميده مي‌شود. بدين ترتيب خط، نقطه فاقد حركت را دچار حركت مي‌نمايد و جهت حركت آن را نيز به



[1]  مباني هنرهاي تجسمي دكتر حبيب آيت الهي انتشارات سمت 1377.

[2]  مباني هنرهاي تجسمي،‌دكتر حبيب آيت الهلي انتشارات سمت 0 1377.

[3]  كارگاه هنر (2) سيد مهدي حسيني شركت چاپ و نشر كتابهاي درسي ايران 1381.