پایان نامه اثر بخشی روان درمانی مبتنی بر شادی بر کیفیت زندگی امیدواری و استرس ادراک شده درنوجوانان بدسرپرست
اطلاعات شما به امانت نزد ما نگهداری خواهد شد ، افتخار ما اعتماد شماست.
ارسال کلیه سفارشات از طریق پست پیشتاز تا 24 ساعت بعد از خرید صورت می پذیرد.
در صورت عدم رضایت هنگام تحویل محصول امکان برگشت وجه وجود دارد.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده.................................................................................................. 1
فصلاول : کلیاتپژوهش
مقدمه.................................................................................................. 3
1-2 بیانمساله........................................................................................ 4
1-3 سؤالپژوهش.................................................................................... 6
1-4 اهدافپژوهش.................................................................................. 6
1-4-1 اهدافجزئی.................................................................................. 6
1-5 فرضیاتپژوهش............................................................................... 6
1-6 اهمیتوضرورتپژوهش.................................................................... 7
1-7 تعاریفمفهومیونظریمتغیرها............................................................ 7
1-7-1 تعریفمفهومیکیفیتزندگی.............................................................. 7
1-7-2 تعریفعملیاتیکیفیتزندگی.............................................................. 8
1-7-3 تعریفنظریامیدواری..................................................................... 8
1-7-4 تعریفعملیاتیامیدواری................................................................... 8
1-7-5 تعریفمفهومیاسترسادراکشده........................................................ 8
1-7-6 تعریفعملیاتیاسترسادراکشده........................................................ 9
1-7-7 تعریفمفهومیشادی........................................................................ 9
1-7-8 تعریفعملیاتیشادی........................................................................ 9
فصلدوم: پیشینهتحقیق
2-1 تاریخچهکوتاهبدسرپرستی..................................................................... 11
2-2 شادی.............................................................................................. 15
2-2-1 شادکامیوبعدشناختیشخصیت........................................................... 16
2-2-1-1 کنترلدرونی............................................................................... 16
2-2-1-2 خوشبینیوتفکرمثبت.................................................................... 17
2-2-1-3 هدفمندبودنزندگی........................................................................ 17
2-2-1-4 خلاقیت...................................................................................... 18
2-2-2 شادکامیوبعدعاطفیشخصیت............................................................ 18
2-2-2-1 رابطهبینویژگیهایعاطفیشخصیتیباشادکامی.................................... 18
2-2-3 شادکامیوبعداجتماعیشخصیتانسان.................................................. 19
2-2-4 شادیوبعدجسمانیشخصیت.............................................................. 19
2-2-5 عواملمؤثربرشادی........................................................................ 20
2-2-5-1 شخصیت.................................................................................... 20
2-2-5-2 عزتنفس.................................................................................. 20
2-2-5-3 اعتقاداتمذهبی............................................................................ 20
2-2-5-4 سرمایهاجتماعی........................................................................... 21
2-2-5-5 فعالیتهایاوقاتفراغت................................................................. 21
2-2-5-6 وضعیتاقتصادی.......................................................................... 21
2-2-5-7 رضایتشغلی.............................................................................. 21
2-2-5-8 سلامت...................................................................................... 21
2-2-5-9 وضعیتتأهل.............................................................................. 22
2-2-5-10 جنسیت..................................................................................... 22
2-2-5-11 شادکامیوژنها.......................................................................... 23
2-2-6 نظریههایشادی.............................................................................. 23
2-2-6-1 نظریهفیزیولوژیک........................................................................ 23
2-2-6-2 نظریهشناختی.............................................................................. 24
2-2-6-3 نظریهمایرز................................................................................ 25
2-2-6-4 نظریهسلیگمن............................................................................. 26
2-2-6-5 نظریهجامعهشناختی...................................................................... 26
2-2-6-6 نظریهآرگایلومارتین................................................................... 27
2-2-6-7 نظریهرابینز............................................................................... 27
2-2-6-8 نظریهجیمز................................................................................ 27
2-2-6-9 نظریهواترمن.............................................................................. 28
2-2-7 خندهدرمانیوشادی......................................................................... 29
2-2-7-1 فوائدخندهدرمانی.......................................................................... 30
2-2-8 یوگادرمانیوشادی.......................................................................... 31
2-2-8-1 تاریخچهشکلگیرییوگادرمانی....................................................... 31
2-2-8-2 یوگادرمانیچگونهعملمیکند؟........................................................ 32
2-2-8-3 روشاجراییوگادرمانی................................................................. 32
2-2-8-4 کاربردهاییوگادرمانی................................................................... 32
2-2-8-3 انتقاداتواردشدهبریوگادرمانی........................................................ 32
2-2-9خندهدرمانیدرباشگاهخنده.................................................................. 32
2-2-9-1 انقلاببزرگیوگایخنده................................................................. 32
2-2-9- 2 خندیدنبهکلیازیادهارفتهاست....................................................... 33
2-2-9- 3 چگونهبخندیموچهکسیماراخواهدخنداند.......................................... 33
2-2-9-4 بدوندلیلخندیدنکاردشوارینیست................................................... 34
2-2-9-6ساختگیبخندتاواقعیبخندی.............................................................. 34
2-2-9-7 نقشاراده................................................................................... 34
2-2-9-8 خندهوارتباطآنبایوگا................................................................... 35
2-2-9-9 هدفهایمتعالیخندیدن................................................................. 35
2-2-9-10 رهاکردنخندهازقیدوبنددلیلوبرهان.............................................. 36
2-2-9-11 دانشدریکگروهبهکنشتبدیلمیشود............................................ 36
2-2-9-12 برپاییصلحوآرامشدرجهان......................................................... 37
2-2-9-13 چراامروزبایدبیشترازگذشتهبخندیم................................................. 37
2-2-9-14 خندهوشادیمشروط..................................................................... 39
2-2-9-15 گرانیمعالجههایپزشکی.............................................................. 39
2-2-9-16 گشایشنخستینباشگاهخنده............................................................. 40
2-2-9-17 چگونهبدونگفتنلطیفهبخندیم......................................................... 41
2-2-9-18 همزمانباهمخندیدن.................................................................... 42
2-2-9-19 تماسچشمی،کلیداصلیاست.......................................................... 42
2-2-9-20 مناسبترینزمانومکانخندهدرمانی............................................... 42
2-2-9-21 مناسبترینزمان........................................................................ 42
2-2-9-22 درباشگاههایخندهچهمیگذرد؟...................................................... 43
2-2-9-24 چندراهنماییمهم........................................................................ 52
2-2-9-25 ورزشدرباشگاههایخنده............................................................. 52
2-2-9-27افزایشصبردرنوجوانان................................................................. 58
2-2-9-28 ورزشاندامهایداخلی.................................................................. 58
2-2-9-29 شایانتوجهخوانندگانوهنرپیشهها!.................................................. 58
2-2-9-31بهبودروابطبادیگران.................................................................... 58
2-2-9-32تقویتاعتمادبهنفس...................................................................... 59
2-2-9-33منافعاجتماعیخنده....................................................................... 59
2-2-9-34جنبشجهانیخنده......................................................................... 59
2-2-9-35 ارتباطبینیوگاوخنده................................................................... 61
2-2-9-36 دیگرمزایایخندیدندرباشگاههایخنده............................................. 61
2-2-9-38 خندهدرمانیدرمحلکار................................................................ 63
2-2-9-39ترسازبههمخوردننظم............................................................... 63
2-2-9-40 کاراییبیشتربهکمکخنده............................................................. 64
2-2-9-41 اتاقمخصوصخنده..................................................................... 64
2-2-9-42 خندهدرمانیدرمیاندانشآموزان ................................................... 66
2-2-9-43برخورداریازآموزشصحیح.......................................................... 68
2-2-9-42 پژوهشهایعلمیدرموردخندهدرمانی............................................. 73
2-2-9-43 خندهدرمانیدرباشگاههایخنده....................................................... 73
2-2-9-44استرسخوب.............................................................................. 73
2-2-9-46پژوهشهادرهند......................................................................... 76
2-2-9-48 معیارهایروانی ......................................................................... 76
2-2-9-49 مطالعهبالینی 516 نفرازاعضایباشگاههایخندهیهند.......................... 77
2-3 کیفیتزندگی.................................................................................... 78
2-3-1 تاریخچهکیفیتزندگی....................................................................... 78
2-3-2 تعریفکیفیتزندگی........................................................................ 78
2-3-3 ابعادکیفیتزندگی........................................................................... 80
2-3-4 نظریههایروانشناسیکیفیتزندگی...................................................... 87
2-3-4-1 تئوریاحساس.............................................................................. 87
2-3-4-2 تئوریرجحانمنطقی..................................................................... 87
2-3-4-3 تئوریانسانپیشرفتکننده............................................................... 87
2-3-4-5 نظریهمازلو................................................................................ 88
22-3-4-5 نظریهمازلو............................................................................... 89
2-4 امیدواری......................................................................................... 90
2-4-1 نظریاتامیدواری............................................................................ 92
2-4-1-1 اشنایدر...................................................................................... 92
2-4-1-2 بولبی........................................................................................ 92
2-4-1-3 اریکسون.................................................................................... 92
2-4-1-4 مازلو........................................................................................ 92
2-4-1-5 آبراماسل.................................................................................... 93
2-4-1-6 سیلیگمن..................................................................................... 93
-4-1-7 لیختنبرگ................................................................................... 93
2-4-1-8 مایر.......................................................................................... 94
2-2-6-1 نظریهفیزیولوژیک........................................................................ 93
2-4-1-10 بررسیامیدویاسازدیدگاهاسلام..................................................... 94
2-2-6-3 نظریهمایرز................................................................................ 95
2-5-2 نگاهیبهگسترهتاریخیتحقیقدرزمینهاسترس........................................ 97
2-5-3 طبقهبندیتعاریفارائهشدهدرمورداصطلاحاسترس................................. 97
2-5-4 رویکردهاینظریدرقلمرواسترس...................................................... 98
2-5-4-1 استرسبهعنوانپاسخ.................................................................... 99
2-5-4-2 استرسبهعنوانمحرک.................................................................. 99
2-5-4-3 استرسبهعنوانکنشمتقابل............................................................ 100
2-5-4-4 مدلپردازشاطلاعات.................................................................... 102
2-5-5 ویژگیهایشرایطاسترسزا............................................................... 103
2-5-5-1 مدت......................................................................................... 102
2-5-5-2 شدت......................................................................................... 102
3-5-5-3 قابلیتپیشبینی............................................................................ 102
2-5-5-4 درجهفقدانکنترل.......................................................................... 103
2-5-5-5 سطحاعتمادبهخود........................................................................ 103
2-5-5-6 شروعناگهانی.............................................................................. 103
2-5-5-7 جدیدبودن................................................................................... 104
2-5-6 موقعیتهایاسترسزا........................................................................ 104
2-5-6-1 سوانح........................................................................................ 104
2-5-6-2 بلاهایطبیعی.............................................................................. 104
2-5-6-3 وقایعمهمزندگی........................................................................... 105
2-5-6-4 فشارهایروانیزودگذر.................................................................. 105
2-5-6-5 فشارآفرینیهایچندگانه................................................................... 106
2-5-6-6 شرایطمزمن (استرسبلندمدت)......................................................... 106
2-5-6-7 گرفتاریهایروزانهزندگیودرگیریهایروزانه...................................... 106
2-5-6-8 دورههایگذرانزندگی................................................................... 107
2-5-7 پیامدهایاسترس............................................................................. 108
2-5-7-1 واکنشهایارگانیسمدربرابراسترس.................................................... 108
2-5-8 نشانههایانطباقعمومیدربرابراسترسزاها......................................... 110
2-6 تحقیقاتانجامشده............................................................................... 111
2-6-1 تحقیقاتانجامشدهدرداخلکشور.......................................................... 111
2-7-1 تحقیقاتانجامشدهدرخارجازکشور...................................................... 113
فصلسوم: روشپژوهش
3-1 جامعهآماری..................................................................................... 119
3-2 نمونهآماریوروشنمونهگیری............................................................. 119
3-3-1 پرسشنامهکیفیتزندگیسازمانجهانیبهداشت (2006)................................ 119
3-3-2 پرسشنامهامیدواریمیلر (1998)........................................................... 121
3-3-3 پرسشنامهاسترسادراکشدهکوهنوهمکاران (pps) (1983)........................ 121
3-4 طرحتحقیق...................................................................................... 122
3-5 روشاجرا....................................................................................... 123
3-6 روشتحلیلدادهها.............................................................................. 124
فصلچهارم: یافتهها
4-1 یافتههایتوصیفی............................................................................... 127
4-2 یافتههایمربوطبهفرضیههایتحقیق........................................................ 129
4-3 یافتههایجانبی.................................................................................. 140
فصلپنجم: بحثونتیجهگیری
5-1 بحثونتیجهگیری.............................................................................. 145
5-2 تبیینیافتههایمربوطبهفرضیات............................................................ 145
محدودیتهایپژوهش.............................................................................. 149
5-4 پیشنهادات........................................................................................ 150
5-4-2 پیشنهاداتکاربردی.......................................................................... 150
منابع................................................................................................... 151