پایان نامه شناسايي و سنجش عوامل تعيين کننده
اطلاعات شما به امانت نزد ما نگهداری خواهد شد ، افتخار ما اعتماد شماست.
ارسال کلیه سفارشات از طریق پست پیشتاز تا 24 ساعت بعد از خرید صورت می پذیرد.
در صورت عدم رضایت هنگام تحویل محصول امکان برگشت وجه وجود دارد.
فهرست مطالب
فصل اول :کلیات تحقیق
مقدمه................................................................................................................. 2
مساله تحقیق....................................................................................................... 2
تشریح و بیان موضوع......................................................................................... 4
ضرورت انجام تحقیق......................................................................................... 6
اندازه شركت..................................................................................................... 6
تجربه صادراتي................................................................................................... 6
محرك صادراتي................................................................................................. 6
مشكلات صادرات.............................................................................................. 7
مزيت رقابتي....................................................................................................... 7
تعهد صادراتي.................................................................................................... 7
استراتژي محصول صادراتي................................................................................ 8
استراتژي قيمت گذاري صادراتي........................................................................ 8
استراتژي كانالهاي صادراتي............................................................................... 8
استراتژي ترفيعات صادراتي................................................................................ 9
ضرورت انجام تحقیق......................................................................................... 9
فرضیه های تحقیق.............................................................................................. 9
اهداف اساسی از انجام تحقیق............................................................................. 10
نتایج مورد انتظار................................................................................................ 11
روش انجام تحقیق.............................................................................................. 11
روش گردآوری اطلاعات................................................................................... 11
قلمرو تحقیق....................................................................................................... 11
قلمرو موضوعی.................................................................................................. 11
قلمرو زمانی....................................................................................................... 11
قلمرو مکانی....................................................................................................... 12
جامعه آماری...................................................................................................... 12
نمونه آماری....................................................................................................... 12
روشهاي مورد نظر براي تجزيه و تحليل اطلاعات و آزمون فرضیه ها 12
تعريف واژهها و اصطلاحات تخصصي تحقیق...................................................... 13
سابقه تحقيقات و مطالعات انجام شده.................................................................. 14
تحقيقات انجام گرفته در داخل كشور.................................................................. 14
ساير تحقيقات انجام گرفته................................................................................... 14
فصل دوم :بررسی ادبیات و پیشینه تحقیق
مقدمه................................................................................................................. 17
بین المللی شدن.................................................................................................. 18
روش های ورود به بازار بین الملل...................................................................... 23
صادرات............................................................................................................. 23
همكاري مشترك................................................................................................. 26
سرمايه گذاري مستقيم........................................................................................ 28
ماهیت بازاریابی بین الملل................................................................................... 29
بازاریابی صادراتی.............................................................................................. 30
تعاریف بازاریابی صادراتی.................................................................................. 31
آمیخته بازاریابی صادراتی................................................................................... 32
تحقیقات در حوزۀ بازاریابی صادراتی.................................................................. 35
عوامل تعیین کننده عملکرد صادراتی.................................................................. 36
عملکرد صادراتی................................................................................................ 37
محیط................................................................................................................. 39
ويژگي هاي شركت............................................................................................. 40
مدل ابي و اسلتر................................................................................................. 43
متغیرهای محیط بازار.......................................................................................... 43
متغیرهای شرکت................................................................................................. 44
استراتژی............................................................................................................ 45
مدل اُكاس و جوليان........................................................................................... 47
مدل كاوسگيل و زو (1995) براي استراتژي جهاني............................................ 50
مدل كالنتون، كيم، اچميدت و كاوسگيل............................................................. 52
عملکرد صادراتی................................................................................................ 53
استراتژی انطباق محصول.................................................................................... 54
وابستگی صادراتی.............................................................................................. 55
باز بودن برای نوآوری......................................................................................... 55
صنعت مواد غذایی............................................................................................. 49
نقش صنایع غذایی در میان صنایع کشور............................................................. 49
صادرات صنایع غذایی........................................................................................ 50
سابقه تحقیقات و مطالعات انجام شده.................................................................. 55
انطباق صنعت..................................................................................................... 56
تشابه بازار.......................................................................................................... 57
مدل لئويندو، كتسيكس و سامي.......................................................................... 57
مدل هاهتي، مدوپا، ياواس و باباكاس.................................................................. 59
شناسایی عوامل تعیین کننده عملکرد صادراتی..................................................... 62
معیارهای عملکرد صادراتی................................................................................. 63
عوامل تعیین کننده عملکرد صادراتی.................................................................. 64
عوامل قابل کنترل- درونی.................................................................................. 68
عوامل غیرقابل کنترل- داخلی............................................................................. 70
عوامل غیر قابل کنترل – خارجی........................................................................ 71
مدل مفهومی پایان نامه........................................................................................ 72
استراتژی بازاریابی صادراتی............................................................................... 72
استراتژی محصول صادراتی................................................................................ 73
استراتژی قیمت گذاری صادراتی........................................................................ 74
استراتژی کانال صادراتی..................................................................................... 74
استراتژی ترفیعات صادراتی................................................................................ 75
ویژگی های عینی شرکت.................................................................................... 76
اندازه شرکت..................................................................................................... 76
تجربۀ صادراتی................................................................................................... 76
متغیرهای ادراکی مرتبط با صادرات..................................................................... 77
محرک صادراتی................................................................................................. 77
مشکلات صادرات.............................................................................................. 77
مزیت های رقابتی............................................................................................... 78
تعهد صادراتی.................................................................................................... 78
مشکلات موجود در ارزیابی عملکرد صادراتی.................................................... 80
شیوه ارزیابی عملکرد صادراتی........................................................................... 80
انتخاب ابعاد عملکرد........................................................................................... 81
صنعت مواد غذایی............................................................................................. 82
نقش صنایع غذایی در میان صنایع کشور............................................................. 82
صادرات صنایع غذایی........................................................................................ 83
اهمیت و نقش صادرات در اقتصاد کشور............................................................ 83
آمار و ارقام صادرات مواد غذایی....................................................................... 85
سابقه تحقیقات و مطالعات انجام شده.................................................................. 92
تحقيقات انجام گرفته در داخل كشور.................................................................. 92
ساير تحقيقات انجام گرفته................................................................................... 92
فصل سوم: روش تحقيق
مقدمه................................................................................................................. 95
روش تحقيق....................................................................................................... 95
نقش تحليل رگرسيون در تحقيقات مبتني بر هدف پيش بيني.................................. 96
مدل يابي معادلات ساختاري............................................................................... 97
تحليل مسير و مدل پيش بيني.............................................................................. 97
مفروضه هاي تحليل مسير................................................................................... 99
نمونه اي ازمدل يابي معادلات ساختاري.............................................................. 99
برون داد برنامه................................................................................................... 107
تحليل عاملي تاييدي........................................................................................... 111
متغیرهای تحقیق.................................................................................................. 111
وش های گردآوری اطلاعات.............................................................................. 111
پايايي ابزار اندازهگيري...................................................................................... 116
روايي ابزار اندازهگيري..................................................................................... 119
تحليل عاملي تاييدي........................................................................................... 119
برازش مدل اندازه گيري..................................................................................... 120
جامعه و نمونه آماری.......................................................................................... 122
قلمرو مکانی....................................................................................................... 122
قلمرو زمانی....................................................................................................... 122
نمونه آماری....................................................................................................... 122
شیوه تحلیل داده ها............................................................................................. 123
فصل چهارم: تجزيه و تحليل داده ها
مقدمه................................................................................................................. 125
یافته های توصیفی............................................................................................... 125
ماتریس همبستگی متغیرهای تحقیق...................................................................... 129
فرضیه هاي تحقیق.............................................................................................. 133
فصل پنجم: نتایج و پیشنهادات
مقدمه................................................................................................................. 148
بررسی نتایج تحقیق............................................................................................. 148
شناسایی عوامل تعیین کننده................................................................................ 148
سنجش عوامل تعیین کننده.................................................................................. 150
ارائه پیشنهادات.................................................................................................. 151
پیشنهادات اجرایی و کاربردی............................................................................. 151
محدودیتهای تحقیق............................................................................................. 155
پیشنهادات برای تحقیقات آینده............................................................................ 155
منابع و مآخذ...................................................................................................... 156
پیوست............................................................................................................... 167
فهرست شکل ها
شكل 2-1. عوامل توضيح دهنده بين المللي شدن................................................ 22
شكل 2-2. مدل كلي آميخته بازاريابي صادراتي.................................................. 34
شكل 2-3. پيش بيني كننده هاي پيشنهادي عملكرد صادراتي................................ 37
شكل 2-4. مدل ابي و استلر درباره عملكرد صادراتي......................................... 47
شكل 2-5. چارچوب مفهومي اکاس وجولیان برای عملكرد صادراتی 49
شكل 2-6. چارچوب مفهوم يكپارچه استراتژي جهاني......................................... 51
شكل 2-7. چارچوب مفهومي كالنتون، كيم، اچميدت و كاوسگيل 53
شكل 2-8. مدل لئويندو، كتسيكس و سامي در مورد عملكرد صادراتي 60
شکل 2-9. مدل تحقیق هاهتي، مدوپا، ياواس و باباكاس...................................... 62
شکل 2-10. طبقه بندی عوامل مستقل و وابسته................................................... 67
شکل 2-11. مدل مفهومی پایان نامه.................................................................... 79
شکل-3-1......................................................................................................... 100
شکل-3-2......................................................................................................... 101
شکل-3-3 برنامه SIMPLIS برای مدل شکل................................................. 104
شکل شماره4-1. درصد فراوانی تعداد کشورها.................................................. 126
شکل شماره 4-2.توزیع فراوانی و درصد فراوانی تعداد کارکنان شرکت ها 128
شکل شماره4-3. درصد فراوانی تعداد سالهای درگیر در صادرات 129
جدول شماره4-4. ماتریس همبستگی بین متغیر های تحقیق با متغیر وابسته 130
شکل شماره4-4.مدل مفهومی (مدل درونداد)..................................................... 132
شکل شماره 4-5.مدل مفهومی (مدل برونداد)..................................................... 144
فهرست جدول ها
جدول 2-1. جایگاه صنایع غذایی در کل صنعت کشور طی زمان 83-1379 83
جدول2-2. آمار صادرات کالاهای صنایع غذایی در سالهای 84-1383 85
جدول 2-3. صادرات زیرگروه های عمده بیسکویت وشکلات 87
جدول2-4. صادرات زیرگروه های عمده میوه های تازه و سبزیها 88
جدول 2-5. صادرات زیرگروهای فراورده های دریایی........................................ 89
جدول2-6. صادرات زیرگروههای عمده خشکبار................................................ 90
جدول 2-7. صادرات گروههای عمده بخش صنعت موادغذایی در سال 84 91
3-1-جدول همبستگی های اولیه و بازسازی شده برای یک مدل چهار متغیری 100
جدول3-2-برون داد برنامه................................................................................. 108
جدول3-3-Correlation Matrix of Latent Variables 110
جدول شماره3-4.متغیرهای تحقیق....................................................................... 112
جدول شماره3-5. ضرايب پايايي کل آزمون و خرده مقياس هاي آن 118
جدول شماره3-6.برازندگي مدل اندازه گيري(تحليل عاملي تاييدي) 121
جدول شماره4-1.توزیع فراوانی و درصد فراوانی .............................................. 125
جدول شماره 4-2.توزیع فراوانی و درصد فراوانی تعداد کارکنان شرکت ها 127
جدول شماره4-3.توزیع فراوانی و درصد فراوانی............................................... 128
جدول شماره4-5. بررسی میزان ارتباط اندازه شرکت با عملکرد صادراتی 134
جدول شماره4-6. بررسی میزان ارتباط تجربه صادراتی با عملکرد صادراتی 135
جدول شماره4-7. بررسی میزان ارتباط محرکهای صادراتی باعملکردصادراتی 136
جدول شماره4-8. بررسی میزان ارتباط مشکلات صادراتی باعملکردصادراتی 137
جدول شماره4-9. بررسی میزان ارتباط مزیتهای رقابتی با عملکرد صادراتی 138
جدول شماره4-10. بررسی میزان ارتباط تعهد صادراتی با عملکرد صادراتی 139
جدول شماره4-11. بررسی ارتباط استراتژی تطابق محصول باعملکرد صادراتی 140
جدول شماره4-12. بررسی میزان ارتباط استراتژی تطابق محصول 141
جدول شماره4-13. بررسی میزان ارتباط استفاده از کانال صادرات مستقیم 142
جدول شماره4-14. بررسی میزان ارتباط استفاده از هزینه های تبلیغات خارجی 143
جدول شماره4-15. برازندگي مدل اندازه گيري(تحليل مسیر تاييدي) 146