پایان نامه سیستم های مانیتورینگ آنلاین
اطلاعات شما به امانت نزد ما نگهداری خواهد شد ، افتخار ما اعتماد شماست.
ارسال کلیه سفارشات از طریق پست پیشتاز تا 24 ساعت بعد از خرید صورت می پذیرد.
در صورت عدم رضایت هنگام تحویل محصول امکان برگشت وجه وجود دارد.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول : مقدمه
1-1-مقدمه.................................................................................................................. 2
1-2-چه چیزی باید مانیتور شود؟.................................................................................... 4
1-3-سیستم جامع مانیتورینگ شبکه و دیتا سنتر بینا........................................................... 5
فصل دوم آموزش نرم افزار مانیتورینگ PRTG
2-1-مقدمه.................................................................................................................. 7
2-2-قابلیت های کلیدی نرم افزار PRTG Network Monitor.................................. 7
2-3-چگونگی استفاده از PRTG................................................................................ 12
2-3-1-پروتکل SNMP............................................................................................ 12
2-4- سیسکو Cisco................................................................................................. 17
2-5-فعال کردن SNMP ویندوز................................................................................ 26
2-6-فعال کردن SNMP میکروتیک........................................................................... 29
فصل سوم مانیتورینگ تحت وب
3-1-مانیتورینگ تحت وب سیستم با Linux Dash..................................................... 31
3-1-1-نصب Linux Dash...................................................................................... 32
3-2-مانیتورینگ وب سایت ها...................................................................................... 33
3-2-1-مانیتورینگ پیشرفته و آسان وب سایت ها........................................................... 34
HTTP Monitor-2-2-3......................................................................................... 34
HTTP Advanced Monitor-3-2-3 ................................................................... 34
4-2-3HTTPS-....................................................................................................... 35
3-2-5-نظارت بر محتوای سایت – شناسایی بلادرنگ تهدیدات....................................... 35
3-2-6-نظارت بر برنامه های تحت وب......................................................................... 36
3-2-7-نظارت بر سرعت سایت ها و برنامه های تحت وب.............................................. 36
3-2-8-آگاهی از علت دقیق بروز مشکلات.................................................................... 37
3-3-امکان انجام عملیات بازیابی................................................................................... 37
3-3-1-گزارش ها و داشبورد....................................................................................... 38
3-4-مانیتورینگ پایگاه داده......................................................................................... 38
3-4-1-اهمیت مانیتورینگ پایگاه داده........................................................................... 38
3-4-2-برخی از امکانات مانیتور SQL Server Advanced...................................... 39
3-4-3-مانیتورینگ آسان کارایی پایگاه داده (SQL Server Performance) 40
3-4-4-مانیتورینگ وضعیت اجرای Job های SQL Server........................................ 41
3-4-5-مانیتورینگ سریع و آسان پایگاه داده................................................................. 41
3-4-6-امکان اجرای دستورات SQL و بررسی مقدار بازگشتی........................................ 42
3-4-7-امکان تعریف / ایجاد رشته ارتباط با پایگاه داده (Connection String) 42
3-4-8-نظارت بر سرعت پاسخ گویی پایگاه داده........................................................... 43
3-4-9-شناسایی علت اصلی اختلال............................................................................... 43
3-4-10-امکان انجام عملیات بازیابی............................................................................ 43
3-5-گزارش ها و داشبورد............................................................................................ 44
3-6-مانیتورینگ سرورها.............................................................................................. 44
3-7-مانیتورینگ منابع سخت افزاری.............................................................................. 45
3-8-مانیتورینگ سرویس ها......................................................................................... 46
3-9-عملیات بازیابی.................................................................................................... 47
3-10-مانیتورینگ پروسه ها.......................................................................................... 47
3-11-مانیتورینگ لاگ سرورها................................................................................... 48
3-12-مانیتورینگ بدون نیاز به ابزار واسط (Agent Less)............................................. 49
3-13-امکان تعریف شاخص های جدید......................................................................... 49
3-14-مانیتورینگ دسترس پذیری و زمان پاسخ.............................................................. 49
3-15-امکان تعریف داشبورد اختصاصی برای هر سرور.................................................... 51
3-16-برخی از امکانات مانیتورینگ سرورها.................................................................. 51
3-17-مانیتورینگ پهنای باند........................................................................................ 52
3-17-1-سهولت در مانیتورینگ پهنای باند در مراکز NOC........................................... 53
3-17-2-ارائه تصویری واضح و زنده از وضعیت پهنای باند.............................................. 54
3-17-2-1-ترافیک اینترفیس ها (Interfaces By Traffic)....................................... 54
3-17-3-امکان مشاهده پهنای باند در قالب دیاگرام شبکه................................................. 55
3-17-4-آگاهی بلادرنگ از شرایط نا مطلوب پهنای باند................................................ 56
3-18-ارتقاء سطح کیفیت مدیریت فناوری اطلاعات........................................................ 56
3-19-مانیتورینگ مجازی سازی ESXi........................................................................ 57
3-19-1-پشتیبانی از محصولات ESX و ESXi............................................................ 58
3-20-مانیتورینگ اجزاء اصلی مجازی سازی.................................................................. 58
3-20-1-میزان استفاده از منابع بر روی HOST............................................................ 58
3-20-2-سنسورهای سخت افزاری سرور....................................................................... 59
3-20-3-میزان استفاده هر یک از ماشین های مجازی...................................................... 59
3-20-4-دسترس پذیری.............................................................................................. 60
3-20-5-مشاهده وضعیت هاست در یک نگاه................................................................. 60
3-20-6-امکان مشاهده وضعیت سرورهای مجازی به صورت متمرکز................................ 60
3-20-7-امکان مشاهده همه سنسورهای سخت افزاری یک سرور...................................... 61
3-21-مانیتورینگ سرویس ها و برنامه های کاربردی....................................................... 62
3-21-1-مانیتورینگ سرویس ایمیل.............................................................................. 62
3-21-2-امکان نظارت بر سرعت عملکرد ایمیل سرور..................................................... 63
3-22-مانیتورینگ اکتیو دایرکتوری............................................................................... 63
3-23-مانیتورینگ برنامه های کاربردی.......................................................................... 64
3-24-مانیتورینگ پورت های TCP............................................................................. 65
3-25-مانیتورینگ اشتراکات شبکه (Network Shares)............................................. 65
3-26-مانیتورینگ سرویس DNS................................................................................ 66
3-27-مانیتورینگ لینک های ارتباطی Ping.................................................................. 67
3-28-مانیتورینگ اعضاء گروه های دامین...................................................................... 67
3-29-آگاهی از علت دقیق بروز مشکلات...................................................................... 68
3-30-امکان انجام عملیات بازیابی................................................................................. 68
3-31-گزارش ها و داشبورد.......................................................................................... 69
فصل چهارم snmp
4-1-پروتکل snmp و کاربرد آن در مدیریت و مانیتورینگ شبکه................................... 71
4-1-1-fa-IR........................................................................................................... 71
4-1-1-1-عناصر اصلی در SNMP............................................................................. 71
4-1-1-2-فرامین پایه در SNMP................................................................................ 72
4-1-1-3-پایگاه اطلاعات مدیریتی درSNMP (MIB)................................................ 73
SNMP V-4-1-1-4................................................................................................. 74
4-1-2-2-انواع داده با نماد سازمانی.............................................................................. 76
4-1-3-1-انواع داده ویژه(SMI- specific data types)........................................... 76
4-1-3-2-جداول MIB ( SNMP MIB table )..................................................... 78
4-1-3-3-فرمان های پروتکل SNMP V1.................................................................. 78
SNMP V 2-1-4-1-4............................................................................................. 79
4-1-4-2- نصب و راه اندازی SNMP و Community String در ویندوز 2012 79
4-2-نصب و راه اندازی SNMP و Community String در ویندوز 2008 R2 82
4-3-نصب و راه اندازی SNMP و Community String در ویندوز 2003 83
فصل پنجم مانیتورینگ لاگ
5-1-راهکارهای جامع مانیتورینگ لاگ بینا................................................................... 85
5-2-دانلود فایل معرفی لاگ بینا................................................................................... 85
5-2-1-اجزاء اصلی زیر سیستم مانیتورینگ لاگ بینا....................................................... 85
5-3-لزوم مانیتورینگ لاگ سرورها و تجهیزات شبکه..................................................... 87
5-3-1-لزوم مانیتورینگ لاگ سرورها و تجهیزات شبکه................................................. 87
5-3-2-معرفی امکانات مانیتورینگ لاگ سرورهای مایکروسافت در بینا............................ 88
5-3-3-مزیت های مانیتورینگ لاگ سرورها................................................................. 89
5-3-4-مانیتورینگ لاگ برنامه های کاربردی و سرویس ها............................................ 90
5-3-5-ویژگیها و قابلیت های مانیتورینگ لاگ سرورهای مایکروسافت............................ 91
5-4-مانیتورینگ لاگ تجهیزات شبکه و سرورهای مبتنی بر لینوکس به روش Syslog 92
5-4-1-دانلود فایل معرفی Syslog.............................................................................. 93
5-4-2-اهداف مانیتورینگ لاگ در سازمان................................................................... 93
5-4-3-مزیت های مانیتورینگ Syslog در بینا.............................................................. 94
5-4-4-امکانات و ویژگی های مانیتورینگ Syslog در بیــنا.......................................... 96
5-4-5-مبتنی بر قواعد داینامیک (Dynamic Rules).................................................. 96
5-4-6-امکان تعریف شرایط پیشرفته برای آنالیز پیغام های دریافتی................................... 97
5-4-7-ارسال اخطار به صورت بلادرنگ....................................................................... 98
5-4-8-آرشیوینگ خودکار لاگ ها............................................................................. 98
5-4-9-مشاهده لاگ های ورودی و نرخ دریافت آن به صورت زنده................................. 99
5-4-10-گزارش های تحلیلی و جزئیات لاگ................................................................ 99
5-4-11-مشاهده پیغام های Syslog به صورت زنده در داشبورد.................................... 100
5-4-12-امکان ایجاد ارتباط بین Syslog های دریافتی و مانیتورها.................................. 100
5-5-ارسال اخطار به صورت بلادرنگ.......................................................................... 101
5-5-1-مزایای آگاهی بلادرنگ از مشکلات در مدیریت فناوری اطلاعات........................ 101
5-5-2-امکان ارسال اخطار به روش های مختلف........................................................... 102
5-5-2-1- پیامک (SMS)......................................................................................... 102
5-5-2-2-پست الکترونیک (Email).......................................................................... 102
5-5-2-3- آژیر اخطار.............................................................................................. 102
5-5-3- ابزار نمایشگر اخطار...................................................................................... 103
5-5-4- ثبت خطا در لاگ سیستم عامل........................................................................ 103
5-5-6-امکان تعریف شیفت کاری کارشناسان.............................................................. 104
5-5-7-امکان تخصیص اخطار ها به افراد بر اساس مسئولیت............................................ 104
5-6-داشبورد............................................................................................................. 104
5-6-1-وضعیت شبکه و دیتا سنتر................................................................................. 105
5-6-2- امکانات داشبورد بینا...................................................................................... 105
5-6-2-1- امکان تعریف داشبورد های اختصاصی.......................................................... 105
5-6-2-2-امکان طراحی داشبورد متناسب با ابعاد صفحه نمایشگر..................................... 106
5-6-2-3-نمایش داشبورد ها به صورت چرخشی.......................................................... 106
5-6-2-4-امکان تغییر رنگ داشبورد............................................................................ 106
5-6-2-5-امکان اختصاص داشبورد به کارشناسان.......................................................... 106
5-6-3-وجود فهرست کاملی از پنل ها.......................................................................... 107
5-6-4-امکان تعریف گراف های پویا.......................................................................... 107
5-7-پویشگر شبکه..................................................................................................... 108
5-7-1-معرفی پویشگر شبکه بینا.................................................................................. 108
5-7-2-امکان ایجاد مانیتور بر اساس نتیجه پویش........................................................... 109
5-7-3-پشتیبانی از تکنیک های مختلف پویش.............................................................. 109
5-7-4-شناسایی سرویس های موجود بر روی هر نود..................................................... 110
5-7-5-عدم نیاز به مجوز بر روی تجهیزات جهت انجام پویش......................................... 110
5-7-6-سبک ، سریع ، ایمن........................................................................................ 110
5-8-الگوهای مانیتورینگ داینامیک............................................................................. 111
5-8-1-معرفی الگوهای مانیتورینگ دستگاه.................................................................. 111
5-8-2-پشتیبانی از تجهیزات سازندگان مختلف............................................................. 112
5-8-3-امکان ایجاد داشبورد پیش فرض برای الگوها...................................................... 112
5-9-گزارش ها.......................................................................................................... 113
5-9-1-ارتقاء سطح تصمیمات با توجه به اطلاعات صحیح.............................................. 113
5-9-2-ارائه گزارش های تحلیل شده........................................................................... 115
5-9-3-امکان ارسال گزارش ها به افراد دیگر................................................................ 115
5-9-4-امکان استخراج و دخیره سازی گزارش ها.......................................................... 115
5-9-5-فیلترینگ پیشرفته............................................................................................ 115
5-9-6-امکان ایجاد گراف های پویا............................................................................. 115
5-10-دیاگرام شبکه................................................................................................... 116
5-10-1- معرفی دیاگرام شبکه در بینا........................................................................... 116
5-10-2-عدم نیاز به ابزار جانبی................................................................................... 117
5-10-3-امکان مشاهده پهنای باند لینک ها................................................................... 117
5-10-4-نمایش وضعیت اجزاء به صورت رنگی............................................................ 117
5-10-5-امکان نمایش دیاگرام های چند لایه................................................................ 118
5-10-6-امکان چاپ دیاگرام یا ذخیره سازی دیاگرام با فرمت PDF.............................. 118
منابع و ماخذ............................................................................................................... 119