{"id":71,"id_category":"71","name":"\u062a\u062d\u0642\u06cc\u0642","active":"1","position":"1","description":"<p>\u0634\u0627\u0645\u0644 \u0645\u0642\u0627\u0644\u0647 \u060c \u067e\u0631\u0648\u0698\u0647 \u0647\u0627\u06cc \u0633\u0648\u062f \u0648 \u0632\u06cc\u0627\u0646 \u060c \u062a\u06a9\u0627\u0644\u06cc\u0641 \u0622\u0645\u0627\u0631 \u0627\u0633\u062a\u0646\u0628\u0627\u0637\u06cc \u060c \u0645\u062f\u06cc\u0631\u06cc\u062a \u0627\u0633\u062a\u0631\u0627\u062a\u0698\u06cc\u06a9 \u060c \u0637\u0631\u062d \u062f\u0631\u0633 \u060c \u067e\u0631\u0648\u0698\u0647 \u0627\u0645\u0627\u0631 \u0648 \u0627\u062d\u062a\u0645\u0627\u0644\u0627\u062a \u0648...<\/p>","id_parent":"3","id_category_default":null,"level_depth":"3","nleft":"6","nright":"7","link_rewrite":"Research","meta_title":"","meta_keywords":"","meta_description":"","date_add":"2023-11-27 09:56:41","date_upd":"2024-01-24 20:14:21","is_root_category":"0","id_shop_default":"1","groupBox":null,"doNotRegenerateNTree":false,"id_image":false,"id_shop_list":[],"force_id":false}

تحقیق اهمیت سلامت روان در مدرسه

15,000 تومان
بدون مالیات
تعداد
موجود است

  سیاست امنیتی

اطلاعات شما به امانت نزد ما نگهداری خواهد شد ، افتخار ما اعتماد شماست.

  سیاست ارسال

ارسال کلیه سفارشات از طریق پست پیشتاز تا 24 ساعت بعد از خرید صورت می پذیرد.

  ضمانت برگشت وجه

در صورت عدم رضایت هنگام تحویل محصول امکان برگشت وجه وجود دارد.

مدارس بر پایه سلامت روان

محیط های آموزشی کانون و مدراس بر پایه سلامت روان توجه صاحب نظران هستند. از این رو که این محیط با گروههای سنی که به عنوان گروههای حساس شناخته می شوند سروکار دارند. علاوه بر اینکه سنین دبستان و راهنمایی و دبیرستان به عنوان سنینی شناخته می شوند که پایه ریزی شخصیت افراد در بزرگسالی در این سنین روی می دهد.

مساله قابل توجه این است که این دسته از گروههای سنی بیشتر اوقات خود را در این مدارس و محیطها می گذرانند و روشن است که فضای این موقعیتها تاثیرات مهمی بر سلامت افراد در بزرگسالی دارد. بر این اساس صاحبنظران مسائل روانی در کنار توصیه به خانواده ها در جهت شناخت عوامل موثر در بهداشت روانی و تامین آن ، مراکز آموزشی و مدارس توجه خود قرار می دهند و ایجاد آشنایی و رعایت این عوامل را در مدارس اکیدا توصیه می کنند.

نقش مدرسه در سلامت روان دانش آموزان

دانش آموزان پایه های متعدد تحصیلی از طبقات گوناگون اجتماع با فرهنگ ها، اعتقادات و آداب و رسوم خاص خانواده های خود به این مکان آموزشی قدم می گذارند. بالطبع شیوه برخورد و رفتار آموزگار و مربی با توجه به روحیات و خلق و خوی آنان، باید متفاوت باشد.

مدارس همان گونه که در پرورش و شکوفایی استعداد دانش آموزان مهم ترین نقش را ایفا می کنند، در برقراری آرامش روانی، نشاط، سلامت روح و جسم آنان یا برعکس، افسردگی و گوشه گیری آنها نیز دخیل اند. معلمان باید مانند والدین کودک یا حتی مهربان تر از آنان باشند.

دانش آموزی که متعلق به خانواده ای از هم گسیخته است، به یک تکیه گاه و پشتوانه مطمئن نیاز دارد. این چنین کودکی ممکن است به علت احساس فقدان امنیت به آسانی به کسی اطمینان نکند و ناراحتی خود را بروز ندهد. به این ترتیب یا به کودکی افسرده و منزوی تبدیل می شود یا با پرخاشگری و آزار و اذیت اطرافیان بر احساس درونی خویش غلبه می کند.

ضرورت بهداشت روانی در مدارس

رسیدن به اهداف آموزشی که مدارس بر پایه سلامت روان به عنوان اداف اساسی خود به آنها توجه دارند مستلزم تامین بهداشت روانی دانش آموزان است. تحقیقات متعدد نشان می دهد که سلامت روانی دانش آموزان با پیشرفت تحصیلی آنها رابطه دارد. و دانش آموزانی که به نحوی از مشکلات روانی یا از فقدان بهداشت روانی مناسب رنج می برند اغلب با افت تحصیلی مواجه هستند. بنابراین ضروری به نظر می رسد جهت تامین شرایط مناسب برای نیل به اهداف آموزشی ، تربیتی و تضمین سلامت افراد در جامعه در سنین مختلف اعمال شیوه های مناسب جهت تامین بهداشت روانی در مدارس مدنظر قرار گیرد.

نقش مشاور در تامین بهداشت روانی در مدرسه

مشاور نقطه مرکزی در تامین بهداشت روانی مدرسه به شمار می رود. مشاور با شناسایی عوامل مخل بهداشت روانی و عوامل ارتقا دهنده بهداشت روانی سعی در ایجاد فضایی سالم در مدرسه می نماید. علاوه بر نقش الگودهی ، مشاوره می تواند الگویی برای معلمان دیگر باشد با شناسایی دانش آموزان مشکل دار و کمک به رفع مشکل آنها و شناخت سایر عوامل و با استفاده از امکانات موجود به ارتقای سطح بهداشت روانی مدرسه می پردازد. مشاور معمولا مورد توجه معلمین و دانش آموزان بوده و اغلب به عنوان ارائه دهنده راه حلهای مفید برای اهداف آموزشی و تربیتی از او یاری جسته می شود. بکارگیری مشاورین فعال گامهای اساسی در بهبود شرایط و فضای روانی مدارس بر پایه سلامت روان هستند.

توصیه های برای ارتقا بهداشت روانی مدارس

آگاه سازی مسئولین مدرسه و معلمین در اتخاذ شیوه های ارتباطی و تربیتی مناسب

رفع عوامل مخل بهداشت روانی معلمین

ارتباط مستمر با خانواده دانش آموزان

به روز رسانی اطلاعات و آگاهیهای مشاوران و ارتقای توانمندیها و مهارتهای آنها

بهبود شرایط فیزیکی مدارس

برگزاری جلسات آگاه سازی برای دانش آموزان و در جهت آموزش مهارتهای زندگی ، کنترل استرس و تامین بهداشت روانی

نقش مدرسه و اجتماع در سلامت روان نوجوانان چیست؟ مطالعات اخیر نشان می دهد که سلامت روان در نوجوانان رو به وخامت است. سیاست فعلی در بریتانیا بر نقش مدارس برای ارتقا و پیشگیری از سلامت روان تأکید دارد، اما اطلاعات کمی در مورد اینکه چه جنبه‌هایی از مدارس بر سلامت روان نوجوانان تأثیر می‌گذارند وجود دارد. این مطالعه تأثیرات سطح مدرسه بر سلامت روان جوانان را در یک نمونه بزرگ مدرسه‌ای از بریتانیا بررسی کرد.

نقش مدرسه و اجتماع در سلامت روان نوجوانان چیست؟ 

متغیرهای سطح مدرسه، عمدتاً به عوامل زمینه‌ای، ویژگی‌های جمعیت دانش‌آموزی و جو مدرسه مربوط می‌شوند، مقدار کمی اما قابل توجهی از تنوع در سلامت روان جوانان را توضیح می‌دهند. این اطلاعات ممکن است برای شناسایی مدارسی که به منابع بیشتری برای حمایت از سلامت روان جوانان نیاز دارند، استفاده شود.

نقش مدرسه در ارتقاء سلامت روان نوجوانان

مدارس نقش مهمی در ارتقای سلامت روان نوجوانان و رفاه دانش آموزان دارند. آموزش از سلامت روان فرد در طول زندگی محافظت و حمایت می کند.

مدارس همچنین در ایجاد یک جامعه مثبت که حس ارتباط و تعلق را در دانش آموزان تقویت می کند، نقش دارند. با استفاده از رویکرد کلی مدرسه، مدارس می توانند محیط مدرسه ای امن و فراگیر ایجاد کنند و سلامت روان و رفاه دانش آموزان را ارتقا دهند. این به بهترین وجه با همکاری با همه اعضای جامعه مدرسه به دست می آید.

مدارس می توانند از دانش آموزان برای توسعه موارد زیر حمایت کنند:

مهارت‌ها و قابلیت‌های اجتماعی و عاطفی که سلامت و رفاه روانی مادام‌العمر را ارتقا می‌دهند

مهارت‌های حل مسئله و مدیریت عوامل استرس‌زای عادی زندگی

روابط سالم و توانایی همکاری با دیگران

احساس استقلال و هدف

دلیل اهمیت مدرسه در سلامت روان نوجوانان چیست؟

•مدارس مکانی ایده آل برای ارائه خدمات بهداشت روانی و رفتاری به کودکان و جوانان است. مدارس زمینه ایده آلی را برای پیشگیری، مداخله، توسعه مثبت و ارتباط منظم بین مدرسه و خانواده فراهم می کنند. مدارس همچنین روابط مراقبتی و ارتباطات منظم و مداوم بین دانش آموزان و کارکنان را به صورت حضوری و مجازی ارائه می دهند. متخصصان بهداشت روانی شاغل در مدرسه (به عنوان مثال، روانشناسان مدرسه، مشاوران مدرسه، مددکاران اجتماعی مدرسه، و پرستاران مدرسه) دانش‌آموزان، والدین و سایر کارکنان را می‌شناسند که به دسترسی به خدمات کمک می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که دانش‌آموزان بیشتر به دنبال مشاوره در هنگام ارائه خدمات در مدارس هستند.خدمات جامع سلامت روان مدرسه که از نظر فرهنگی پاسخگو باشد می تواند به رفع نابرابری ها در دسترسی کمک کند و با تبدیل آن به بخشی از ساختار سیستم مدرسه به کاهش انگ مرتبط با دریافت خدمات بهداشت روان کمک کند.