تحقیق مشاوره درمسائل ومشکلات تحصیلی
اطلاعات شما به امانت نزد ما نگهداری خواهد شد ، افتخار ما اعتماد شماست.
ارسال کلیه سفارشات از طریق پست پیشتاز تا 24 ساعت بعد از خرید صورت می پذیرد.
در صورت عدم رضایت هنگام تحویل محصول امکان برگشت وجه وجود دارد.
مقدمه
برای مشاوره ﺗﻌﺎرﯾﻒ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻧﯽ ﺑﯿﺎن ﺷﺪه اﺳﺖ ﮐﻪ ﺿﻤﻦ ﺑﺮﺧﻮداری از ﺗﻨﻮع، از وﺟﻮه ﻣﺸﺘﺮﮐﯽ ﻧﯿﺰ ﺑﻬﺮه ﻣﻨﺪ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺑﺮای رﻋﺎﯾﺖ اﺧﺘﺼﺎر و ﭘﺮﻫﯿﺰ از اﻃﺎﻟﻪ ﮐﻼم ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻪ ﯾﮑﯽ از آن ﺗﻌﺎرﯾﻒ ﺑﺴﻨﺪه ﻣﯽ ﮐﻨﯿﻢ: مشاوره و یا راهنمایی ﮐﻮﺷﺸﯽ اﺳﺖ اﻧﺴﺎﻧﯽ، ﺑﺮای اﯾﺠﺎد ﺣﺪاﮐﺜﺮ ﺗﻮاﻓﻖ ﻣﻤﮑﻦ ﺑﯿﻦ ﺧﺼﻮﺻﯿﺎت ﻓﺮد ﻣﻮرد راﻫﻨﻤﺎﯾﯽ و ﻣﺘﻘﻀﯿﺎت ﻓﻌﺎﻟﯿﺘﯽ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﯾﺎ ﺣﺮﻓﻪ ای ﮐﻪ ﺑﺪان ﻣﺸﻐﻮل ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ در ﺟﺎﻣﻌﻪ ی ﺟﻬﺎﻧﯽ اﻣﺮوز ﮐﻪ زﻧﺪﮔﯽ ﺟﺰ ﺑﺎ دﯾﮕﺮان اﻣﮑﺎن ﭘﺬﯾﺮ ﻧﯿﺴﺖ،ﺗﻔﮑﺮ در ﻣﻮرد ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ زﻧﺪﮔﯽ و اﻧﺘﺨﺎب ﻫﺎی ﻣﻬﻢ دﯾﮕﺮان ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﺸﮑﻼت درﺳﯽ و روﺣﯽ و رواﻧﯽ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻫﻨﮕﺎم ﺗﺤﺼﯿﻞ و اﻧﺘﺨﺎب رﺷﺘﻪ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﺣﺘﯽ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﻐﻞ درﺳﺖ، ﺗﻨﻬﺎ وﻇﯿﻔﻪ ﻣﺸﺎور ﻣﺪرﺳﻪ ﻧﯿﺴﺖ، ﺑﻠﮑﻪ ﻫﻤﻪ ﺑﺎﯾﺪ دﺳﺖ ﺑﻪ دﺳﺖ ﻫﻢ دﻫﯿﻢ و ﺗﻼش ﮐﻨﯿﻢ ﺗﺎ ﺑﺎﻫﻤﮑﺎری و ﻫﺪاﯾﺖ ﻣﺎ اﻧﺘﺨﺎﺑﻬﺎی ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ ای ﺑﺮای ﻓﺮزﻧﺪان اﯾﺮان اﺗﻔﺎق ﺑﯿﻔﺘﺪ.…
ﯾﮑﯽ از ﺷﺪﯾﺪﺗﺮﯾﻦ ﻣﻌﻀﻼت ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﺪارس ﺧﻮدﻣﺎن را ﻋﻨﻮان، ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻣﻬﻢ اﻣﺎ ﻧﺎﻣﺮﺋﯽ ﻋﺰﯾﺰﺗﺮﯾﻦ ﻗﺸﺮ را ﺑﻪ ﭼﺎﻟﺶ ﮐﺸﯿﺪه، و در ﭘﺎﯾﺎن ﺑﺎ اراﺋﻪ ﭼﻨﺪ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد در ﻣﺮﺗﻔﻊ ﺷﺪن آﻧﻬﺎ، ﻫﺮ ﭼﻨﺪ اﻧﺪك ﺳﻬﯿﻢ ﺷﻮﯾﻢ. در ﺳﺎﻟﯿﺎن دراز ﻃﻮل ﻋﻤﺮ آﻣﻮزش و ﭘﺮورش، ﻣﺸﺎوران و ﻣﻌﻠﻤﺎن ﻫﻤﻪ ﺑﺮ آن ﺑﻮده اﻧﺪ ﺑﻪ راه و روشﻫﺎی ﺑﻬﯿﻨﻪ ای دﺳﺖ ﯾﺎﺑﻨﺪ ﮐﻪ ﺣﺎﺻﻞ آن ﯾﺎدﮔﯿﺮی دﻟﺨﻮاه و ﻣﻄﻠﻮب از ﺟﺎﻧﺐ ﯾﺎدﮔﯿﺮﻧﺪه ﺑﺎﺷﺪ. ﻣﺘﺨﺼﺼﺎن ﺗﻌﻠﯿﻢ و ﺗﺮﺑﯿﺖ ﺑﻪ وﯾﮋه برﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰان درﺳﯽ، ﭘﯿﻮﺳﺘﻪ ﺑﻪ دﻧﺒﺎل راه ﺣﻞﻫﺎﯾﯽ ﺑﻮده اﻧﺪ ﮐﻪ ﭼﻪ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻧﻈﺮی و ﭼﻪ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺗﺠﺮﺑﯽ و ﻋﻤﻠﯽ، ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ داﻧﺶ آﻣﻮزانرا ﺗﺄﻣﯿﻦ و ﺗﻀﻤﯿﻦ ﮐﻨﻨﺪ. ﻧﻘﺶ راﻫﻨﻤﺎﯾﯽ(ﻣﺸﺎوره) در آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﻣﺘﺮادف ﺑﺎ ﺗﻌﻠﯿﻢ و ﺗﺮﺑﯿﺖ و آﺳﺎن ﮐﻨﻨﺪه ﺟﺮﯾﺎن آن اﺳﺖ. در واﻗﻊ، اﻣﺮ ﻫﺪاﯾﺖ راﻫﻨﻤﺎﯾﯽ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ در ﺟﻬﺖ ﺷﻨﺎﺧﺖ داﻧﺶ آﻣﻮز و ﻣﺤﯿﻂ و اﺳﺘﻔﺎده ﺑﻬﯿﻨﻪ از ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪﯾﻬﺎی ﻫﺮ ﯾﮏ، ﻣﺘﻤﺮﮐﺰ ﺑﺎﺷﺪ. ﻟﺬا ﺿﺮورت راﻫﻨﻤﺎﯾﯽ ﺑﻪ ﻣﻮﻗﻊ و ﺗﻮأم آﮔﺎﻫﯽ و ﺑﺼﯿﺮت، ﺑﻮﯾﮋه در دﻧﯿﺎی ﮐﻨﻮﻧﯽ و در ﮐﺸﻮرﻫﺎی رو ﺑﻪ ﺗﻮﺳﻌﻪ ای ﭼﻮن ﮐﺸﻮر ﻣﺎ، ﺑﯿﺶ از ﺑﯿﺶ ﺣﺴﺎس ﻣﯽﺷﻮد. ﺑﺪﯾﻦ دﻟﯿﻞ ﺑﺮرﺳﯽ روﻧﺪ ﻫﺪاﯾﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ داﻧﺶ آﻣﻮزان در ﮐﺸﻮر و ارزﯾﺎﺑﯽ ﻣﻼك ﻫﺎی آن ﺿﺮوری ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﯽرﺳﺪ.
به ﻃﻮر ﮐﻠﯽ، اﻓﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﻣﻮﺟﻮد در ﻣﺪرﺳﻪ ﻧﺪاﺷﺘﻦ ﻋﻼﻗﻪ ﻻزم ﺑﻪ رﺷﺘﻪ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ، ﺿﺮورت ﺑﺮرﺳﯽ ﻧﻘﺎط ﺿﻌﻒ و ﻗﻮت و ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺗﻨﮕﻨﺎﻫﺎ، از ﻣﻮاردی ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ اﻫﻤﯿﺖ ﺑﺮرﺳﯽ ﻫﺪاﯾﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ را در ﻣﺪرﺳﻪ دو ﭼﻨﺪان ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. ﻋﻤﺪه ﺗﺮﯾﻦ ﻫﺪف ﻧﻈﺎم آﻣﻮزﺷﯽ، ﻫﺪاﯾﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ داﻧﺶ آﻣﻮزان در ﻣﺴﯿﺮی اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ ﭘﯿﻤﻮدن آن، ﻧﯿﺎزﻫﺎی ﺟﺎﻣﻌﻪ از ﯾﮏ ﺳﻮ و ﻧﯿﺎزﻫﺎی ﻓﺮدی داﻧﺶ آﻣﻮزان، از ﺳﻮی دﯾﮕﺮ ﺑﺮﻃﺮف ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ. ﻣﺴﺌﻮﻻن وزارت آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﺑﺮای ﻫﻤﺎﻫﻨﮓ ﺳﺎﺧﺘﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی آﻣﻮزﺷﯽ ﺑﺎ وﯾﮋﮔﯿﻬﺎی ﺷﺨﺺ داﻧﺶآﻣﻮزان و ﻧﯿﺎزﻫﺎ و ﻣﻘﺘﻀﯿﺎت ﺟﺎﻣﻌﻪ، ﺑﺨﺸﯽ از ﻓﺮآﯾﻨﺪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ آﻣﻮزﺷﯽ را ﺑﻪ ﻫﺪاﯾﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ اﺧﺘﺼﺎص داده اﻧﺪ و ﺑﺮ اﯾﻦ ﺑﺎورﻧﺪ ﮐﻪ از ﻃﺮﯾﻖ اﺟﺮای ﻃﺮح ﻫﺪاﯾﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ، ﻣﯽ ﺗﻮان ﺑﻪ راﻫﻨﻤﺎی ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ دﺳﺖ ﯾﺎﻓﺖ و ﻫﺪف ﻣﻄﻠﻮب ﻧﻈﺎم آﻣﻮزﺷﯽ ﮐﻨﻮن را ﺗﺤﻘﻖ ﺑﺨﺸﯿﺪ.
پیشینه تحقیق :
ﻣﺸﺎوره و راﻫﻨﻤﺎﯾﯽ ﻣﻄﻠﺒﯽ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﺻﺮﻓﺎ زاﺋﯿﺪه ﻓﮑﺮ ﺑﺸﺮ ﭼﻨﺪ دﻫﻪ اﺧﯿﺮ ﺑﺎﺷﺪ، زﯾﺮا ﺑﺎ ﻣﺮاﺟﻌﻪ ﺑﻪ ﻗﺮآن و اﺣﺎدﯾﺚ و ﺳﺎﯾﺮ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﺳﻼﻣﯽ و ﻧﻈﺮ ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن ﺗﻌﻠﯿﻢ و ﺗﺮﺑﯿﺖ اﺳﻼﻣﯽ، ﺷﯿﻮه ﻫﺎی راﻫﻨﻤﺎﯾﯽ ﺑﻪ وﻓﻮر ﺑﯿﺎن ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻫﻤﺎن ﻃﻮر ﮐﻪ ﺧﺪاوﻧﺪ ﻗﺮآن را ﮐﺘﺎب ﻫﺪاﯾﺖ و راﻫﻨﻤﺎﯾﯽ ﺑﺸﺮ ﻧﺎﻣﯿﺪه اﺳﺖ در ﺳﻮره اﻋﺮاف آﯾﻪ 165 ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾﻨﺪ: ﭼﻮن ﻫﺮ ﭼﻪ ﺑﻪ آﻧﻬﺎ ﺗﺬﮐﺮ داده ﺷﺪه ﻓﺮاﻣﻮش ﮐﺮدﻧﺪ ﻣﺎ ﻫﻢ آن ﺟﻤﺎﻋﺖ را ﮐﻪ ﭘﻨﺪ دادﻧﺪ و ﺧﻠﻖ را از ﮐﺎرﺑﺮ ﺑﺎز ﻣﯽ داﺷﺘﻨﺪ ﻧﺠﺎت دادﯾﻢ و آﻧﺎن را ﮐﻪﺳﺘﻤﮑﺎری ﮐﺮدﻧﺪ ﺑﻪ ﮐﯿﻔﺮ ﻓﺴﻘﺸﺎن ﺑﻪ ﺑﺪﺗﺮﯾﻦ ﻋﺬاب ﮔﺮﻓﺘﺎر ﺳﺎﺧﺘﯿﻢ. ﻫﻤﺎن ﻃﻮر ﮐﻪ در اﯾﻦ آﯾﻪ ذﮐﺮ ﺷﺪه ﻋﻼوه ﺑﺮ اﯾﻦ ﮐﻪ ﺧﺪاوﻧﺪ ﻗﺮآن، ﮐﺘﺎب ﻫﺪاﯾﺖ را ﺳﻮی اﻧﺴﺎﻧﻬﺎ ﻓﺮﺳﺘﺎده اﻓﺮادی را ﺑﻪ ﻋﻨﻮان هداﯾﺖ ﮐﻨﻨﺪه و ﻣﺸﺎور اﻧﺘﺨﺎب ﮐﺮده اﺳﺖ ﺗﺎ ﻣﺮدم را در راه ﻫﺪاﯾﺖ و رﺳﯿﺪن ﺑﻪ اﻫﺪاف ﻋﺎﻟﯿﻪ و رﺳﺘﮕﺎری ﮐﻤﮏ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ. راﻫﻨﻤﺎﯾﯽ و ﻣﺸﺎوره ﺑﺮای اوﻟﯿﻦ ﺑﺎر در ﮐﺸﻮر آﻣﺮﯾﮑﺎی ﺷﻤﺎﻟﯽ ﺗﻮﺳﻂ ﻓﺮاﻧﮏ ﭘﺎﺳﺘﻮر در ﺳﺎل 1908 ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻋﻤﻠﯽ اﺟﺮا ﺷﺪ در ﮐﺸﻮرﻣﺎ در ﺳﺎل 1332 ﺑﻪ ﻣﻌﻨﯽ ﺣﺎﺻﻞ ﺧﻮد ﺷﮑﻞ ﮔﺮﻓﺖ. ﺑﻌﺪ از اﻓﺖ و ﺧﯿﺰﻫﺎﯾﯽ در ﺳﺎل ﻫﺎی 37 و 38 ﺑﻪ ﻋﻨﻮان اﻣﺮی ﺿﺮوری در ﺳﺎل 47 اداره ﮐﻞ آﻣﻮزش راﻫﻨﻤﺎﯾﯽ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﺗﺄﺳﯿﺲ ﺷﺪ در ﺳﺎل 59 ﻃﯽ ﺑﺨﺸﻨﺎﻣﻪ ای ﺗﻌﻄﯿﻞ و در ﺳﺎل 67 ﺑﺎ آﮔﺎﻫﯽ ﺑﻪ ﺿﺮورت آن در اﻣﺮ آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﻣﺠﺪداً ﺷﺮوع ﺑﻪ ﮐﺎر ﮐﺮد.
وﺟﻮد ﻣﺸﺎوره در آﻣﻮزش و ﭘﺮورش:
ﯾﮑﯽ از ﺟﺪﯾﺪﺗﺮﯾﻦ ﺗﻌﺎرﯾﻒ ﻣﺸﺎوره ﻋﺒﺎرﺗﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ در ﺳﺎل 1965 ﺗﻮﺳﻂ ﮐﺮوﻣﺒﻮﻟﻨﺰ ﺑﯿﺎن ﺷﺪه اﺳﺖ. او ﻣﯽ ﮔﻮﯾﺪ: ﻣﺸﺎوره ﻫﺎ از ﯾﮏ ﺳﺮی ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎی اﺧﻼﻗﯽ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ ﮐﻪ در آن ﻣﺸﺎور ﺗﻼش ﻣﯽﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻣﺮاﺟﻌﻪ ﮐﻨﻨﺪه ﮐﻤﮏ ﮐﻨﺪ ﺗﺎ رﻓﺘﺎرﻫﺎﯾﯽ اﻧﺠﺎم دﻫﺪ ﮐﻪ در ﻧﻬﺎﯾﺖ ﺑﻪ ﺣﻞ ﻣﺸﮑﻼت و ﻣﺴﺎﺋﻞ او ﻣﻨﺠﺮ ﺷﻮد. ﺑﻪ ﻃﻮر ﮐﻠﯽ ﻣﺎﻫﯿﺖ اﻧﺴﺎن ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ای اﺳﺖ ﮐﻪ در ﺗﻤﺎم ﻣﺮاﺣﻞ زﻧﺪﮔﯽ از ﺟﻤﻠﻪ دوره ﻣﺪرﺳﻪ و ﮐﺴﺐ ﻋﻠﻢ و داﻧﺶ ﻧﯿﺎز ﺑﯿﺸﺘﺮی ﺑﻪ ﻣﺸﺎوره و راﻫﻨﻤﺎﯾﯽ ﭘﯿﺪا ﻣﯽ ﮐﻨﺪ اﯾﻦ راﻫﻨﻤﺎﯾﯽ ﺑﺮای رﺳﯿﺪن ﺑﻪ ﺳﺮ ﻣﻨﺰل ﻣﻘﺼﻮد ﺑﻪ اﻓﺮاد ﻣﺘﺨﺼﺺ و آﮔﺎه ﺳﭙﺮده ﻣﯽ ﺷﻮد. از ﻃﺮف دﯾﮕﺮ ﭼﻮن ارﺗﺒﺎط داﻧﺶ آﻣﻮز و ﻣﻌﻠﻢ در ﻣﺪرﺳﻪ و ﮐﻼس راﺑﻄﻪ ای ﻧﺰدﯾﮏ اﺳﺖ ﺑﻬﺘﺮ آن اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺎ ﻣﻌﻠﻤﺎن ﺳﻌﯽ ﮐﻨﯿﻢ ﺑﻪ ﻓﻨﻮن و ﻣﻬﺎرﺗﻬﺎی ﻣﺸﺎوره ای آﮔﺎهی ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﯿﺪا ﮐﻨﯿﻢ. ﻣﻌﻠﻤﯽ ﮐﻪ ﺑﺎ ﻓﺮآﯾﻨﺪ ﻣﺸﺎوره آﺷﻨﺎﯾﯽ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﺎ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻫﻤﺪﻟﯽ ﺑﻬﺘﺮی اﯾﺠﺎد ﻣﯽ ﮐﻨﺪ، ﺣﻤﺎﯾﺖ ﻋﺎﻃﻔﯽ ﻣﻨﺎﺳﺒﯽ ﺑﺎ آﻧﺎن دارد. ﻫﻤﺎن ﻃﻮر ﮐﻪ ﺣﺪود دو ﻫﺰار ﺳﺎل ﭘﯿﺶ ارﺳﻄﻮ ﺑﻪ اﯾﻦ ﻣﻄﻠﺐ اﺷﺎره ﮐﺮده اﺳﺖ ﮐﻪ: ﺗﻤﺎم ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﻫﺎ ﯾﮏ ﻣﺒﻨﺎی ﻋﺎﻃﻔﯽ و ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ دارد.
ضرورت ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎی ﻣﺸﺎوره ای در ﻣﺪارس:
آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻬﺎدی ﻋﻤﻮﻣﯽ و ﻣﻄﺮح در ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ ﻣﻬﻤﯽ در ﺗﺮﺑﯿﺖ و ﭘﺮورش داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﺴﻞ ﺟﻮان و آﯾﻨﺪه ﺳﺎز ﮐﺸﻮر دارد و ﻣﺪرﺳﻪ ﻣﮑﺎﻧﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ در آن اﺳﺘﻌﺪادﻫﺎ و ﺗﻮاﻧﺎﯾﯿﻬﺎی داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد ﯾﺎ ﺑﻪ ﻓﻌﻠﯿﺖ ﻣﯽ رﺳﺪ و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﺠﺎرب ﻣﻌﻠﻤﺎن و اراﺋﻪ ارزش ﻫﺎی ﻣﻄﻠﻮب و اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﻬﺎرﺗﻬﺎی ﻻزم در اﻓﺮاد آﻧﻬﺎ ﺑﺮای زﻧﺪﮔﯽ و رﺳﯿﺪن ﺑﻪ ﮐﻤﺎل اﻧﺴﺎﻧﯽ و رﺷﺪ ﻋﻠﻤﯽ آﻣﺎده ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ. اﯾﻨﺠﺎﺳﺖ ﮐﻪ اﻫﻤﯿﺖ راﻫﻨﻤﺎﯾﯽ و ﻣﺸﺎوره در ﻣﺪارس ﮐﻪ ﻫﻤﻪ آن را ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺟﺎﯾﮕﺎه ﻣﻬﻢ ﭘﺮورش ﻧﯿﺮوﻫﺎﯾﯽ ﺗﻮاﻧﺎ و آﮔﺎه ﻣﯽ داﻧﻨﺪ ﭘﺮرﻧﮓ ﺗﺮ ﻣﯽﺷﻮد ﭼﺮا ﮐﻪ ﻫﻤﻪ داﻧﺶآﻣﻮزان ﺑﻪ ﻧﻮﻋﯽ در ﻣﺴﯿﺮ ﺗﺤﺼﯿﻞ ﺑﺎ ﻣﺸﮑﻼﺗﯽ روﺑﺮو ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ ﮐﻪ ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪ ﮐﻤﮏ و راﻫﻨﻤﺎﯾﯽ ﻣﺸﺎوران و ﻣﻌﻠﻤﺎن ﺧﻮد ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﯾﮑﯽ از ﻧﻘﺶ ﻫﺎی ﻣﻬﻢ ﯾﮏ ﻣﺸﺎور ﺗﺄﻣﯿﻦ ﺑﻬﺪاﺷﺖ رواﻧﯽ داﻧﺶ آﻣﻮزان اﺳﺖ. داﻧﺶآﻣﻮزاﻧﯽ از ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﯽ ﺑﺮﺧﻮردار ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ اوﻻً ﺧﻮد را ﻓﺮدی ارزﺷﻤﻨﺪ و ﻗﺎﺑﻞ اﺣﺘﺮام ﺑﺪاﻧﻨﺪ و ﺑﻪ ﺗﻮاﻧﺎﯾﯿﻬﺎی ﺧﻮد اﻃﻤﯿﻨﺎن داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ