-
خانه
- تحقیق و پروژه
- خلاصه و جزوات
- آزمون های شبیه سازی شده
-
آموزش و پرورش
- جزوه چاپی منابع استخدامی آموزش و پرورش
- فایل اصلی منابع استخدامی آموزش و پرورش
- فایل خلاصه منابع استخدامی آموزش و پرورش
- فایل صوتی خط به خط منابع استخدامی آموزش و پرورش
- فایل صوتی تدریسی منابع استخدامی آموزش و پرورش
- فایل تست منابع استخدامی آموزش و پرورش
- تدریس ویدیوی استخدامی آموزش و پرورش
- پاورپوینت منابع استخدامی آموزش و پرورش
-
کافینت آنلاین
- تحقیق و پروژه
-
آموزش و پرورش
- جزوه چاپی منابع استخدامی آموزش و پرورش
- فایل اصلی منابع استخدامی آموزش و پرورش
- فایل خلاصه منابع استخدامی آموزش و پرورش
- فایل صوتی خط به خط منابع استخدامی آموزش و پرورش
- فایل صوتی تدریسی منابع استخدامی آموزش و پرورش
- فایل تست منابع استخدامی آموزش و پرورش
- تدریس ویدیوی استخدامی آموزش و پرورش
- پاورپوینت منابع استخدامی آموزش و پرورش
- خلاصه و جزوات
- آزمون های شبیه سازی شده
- مشاوره استخدامی و تحصیلی
تحقیق برسی رهبری در قانون جمهوری اسلامی و مقایسه ان با سایر کشور ها
اطلاعات شما به امانت نزد ما نگهداری خواهد شد ، افتخار ما اعتماد شماست.
ارسال کلیه سفارشات از طریق پست پیشتاز تا 24 ساعت بعد از خرید صورت می پذیرد.
در صورت عدم رضایت هنگام تحویل محصول امکان برگشت وجه وجود دارد.
جمهور در نظامهای مذکور مشابه است و برخی از اختلافات نیز به مبانی اجتماعی و ایدئولوژیکی کشورها بازگشت میکند .
مقدمه
قبل از ورود به مباحث اصلی تذکر این نکته لازم است که مقصود از مبانی در این عنوان ، مبانی فقهی نیست و بطور خاص راجع به ادله فقهی که طبیعتا قابل بحث نیز است مطلبی بیان نخواهد شد بلکه در این مختصر مبانی حقوقی ، سیاسی و تاحدی تاریخی – اجتماع مورد توجه قرار میگیرد .
در این بحث کوتاه تلاش می شود مقایسه ای بین بخشی از نظامهای سیاسی که اصطلاحا دارای نظام ریاستی در حاکمیت خودهستند و نهاد رهبری در جمهوری اسلامی ایران شود . مقصود از نظام ریاستی نظامی است که به تعبیری قوای مختلف در آنجا استقلال کامل دارند و به همین دلیل قوه مجریه که معمولا در راس آن رئیس جمهور قرار میگیرد از اقتدار قابل توجهی برخوردار است .
در این بررسی به نظا مهایی مثل نظام سیاسی آمریکا و فرانسه که از برجسته ترین نظامهای ریاستی و نیمه ریاستی هستند اشاره خواهیم کرد و مقایسه ما نیز در این طرح در واقع بین مبانی اختیارات رهبری در جمهوری اسلامی و رئیس جمهور در بعضی از این نوع نظامهای سیاسی است .
قبل از اینکه به طور خاص وارد بحص اختیارات شویم لازم است مقدمه ای را که جنبه حقوقی دارد و در حقوق اساسی و علم سیاست مورد بحث است مطرح کنیم وپس از آن مباحث اصلی را بیان کنیم .
تدوین قوانین اساسی
قوانین اساسی کشورها معمولا وقتی تدوین می شود یا تغییر میکند که یک تحول اساسی در جامعه رخ میدهد ، مقصود از تحول سیاسی ، انقلابها ، شورشها ، کودتاها و امثال آن است که دگرگونی اساسی در یک کشور پدید میآورند . در واقع این تحول نقطه آغاز تدوین قانون اساسی کشورهایی که قانون اساسی مشخصی ندارند یا تغییر قانون اساسی در کشورهایی که قانون اساسی دارند است .
در هر حال این تحول باعث میشود مبانی سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی یک نظام بر هم خورد . این یک قاعده کلی است . طبیعتا در تدوین قانون اساسی جدید یا تغییرات بنیادی که در قانون اساسی قدیم صورت می گیرد این تحول اجتماعی مثل انقلاب یا نظامی مثل کودتا مبانی و به معنای کلان ، ایدئولوژی خود را تحمیل می کند . البته تحمیل همواره به معنای بد نیست تحمیل یعنی وضع جدید ، ارزشها و مبانی خود را به صحنه قانون گذاری می آورد. ایده مذکور به معنای اعم است یعنی ، ممکن است ایدئولوژی دارای جنبه مدهبی باشد یا ایدئولوژی سیاسی باشد مثل فاشیسم ، نازیسم و امثال آن . در هر حال چنانچه در این مقایسه و بحث اختیارات رهبری و به تعبیری نوک هرم قدرت در نظام سیاسی بخواهیم تاریخچه ای ذکر بکنیم میتوانیم مسئله را با مقدمه کوتاهی آغاز نمائیم . قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که بازنگری و