{"id":71,"id_category":"71","name":"\u062a\u062d\u0642\u06cc\u0642","active":"1","position":"1","description":"<p>\u0634\u0627\u0645\u0644 \u0645\u0642\u0627\u0644\u0647 \u060c \u067e\u0631\u0648\u0698\u0647 \u0647\u0627\u06cc \u0633\u0648\u062f \u0648 \u0632\u06cc\u0627\u0646 \u060c \u062a\u06a9\u0627\u0644\u06cc\u0641 \u0622\u0645\u0627\u0631 \u0627\u0633\u062a\u0646\u0628\u0627\u0637\u06cc \u060c \u0645\u062f\u06cc\u0631\u06cc\u062a \u0627\u0633\u062a\u0631\u0627\u062a\u0698\u06cc\u06a9 \u060c \u0637\u0631\u062d \u062f\u0631\u0633 \u060c \u067e\u0631\u0648\u0698\u0647 \u0627\u0645\u0627\u0631 \u0648 \u0627\u062d\u062a\u0645\u0627\u0644\u0627\u062a \u0648...<\/p>","id_parent":"3","id_category_default":null,"level_depth":"3","nleft":"6","nright":"7","link_rewrite":"Research","meta_title":"","meta_keywords":"","meta_description":"","date_add":"2023-11-27 09:56:41","date_upd":"2024-01-24 20:14:21","is_root_category":"0","id_shop_default":"1","groupBox":null,"doNotRegenerateNTree":false,"id_image":false,"id_shop_list":[],"force_id":false}

تحقیق تحلیل محتوای کتاب درسی رسانه های یاددهی- یادگیری

15,000 تومان
بدون مالیات
تعداد
موجود است

  سیاست امنیتی

اطلاعات شما به امانت نزد ما نگهداری خواهد شد ، افتخار ما اعتماد شماست.

  سیاست ارسال

ارسال کلیه سفارشات از طریق پست پیشتاز تا 24 ساعت بعد از خرید صورت می پذیرد.

  ضمانت برگشت وجه

در صورت عدم رضایت هنگام تحویل محصول امکان برگشت وجه وجود دارد.

رسانه های دیداری- شنیداری ساکن

این گروه ، به این علت که تصاویر آن ها فاقد عنصر حرکت می باشد به نام ساکن خوانده شده اند. 

کتاب و نوار یا CD شنیداری

می تواند رسانه مناسبی را شکل دهد که در آموزش زبان قصه گویی به کار می آید.

مجموعه عکس و نوار یا CD شنیداری

از تعدادی عکس های عکاسی شده و یا تصویر های نقاشی شده و نوار یا CD تشکیل می شود . و در این تصویر ها مانند اسلاید بر روی پرده تابانیده نمی شوند ، بلکه به طور مستقیم مورد مشاهده مخاطبان قرار می گیرند.

مجموعه اسلاید یا فیلم استریپ ناطق

این رسانه ها ، مجموعه ای متشکل از تعدادی اسلاید یا یک نوار فیلم استریپ به همراه یک نوار شنیداری هستند.

رسانه های دیداری- شنیداری متحرک

توانایی القای توهم حرکت در این گروه  وجود دارد. حرکت ، در کنار صدا ، به عنوان یکی از پدیده های مهم  هستی ، با حضور خود در این رسانه ها بر گیرایی و جذابیت آن ها می افزاید.

فیلم متحرک

عبارت است از تعدادی تصویر ساکن با تفاوت های جزیی با یکدیگر که به صورت رنگی یا سیاه و سفید در پی هم بر روی نواری از فیلم تصویربرداری یا نقاشی می شوند.این تصاویر با وجود اختلاف های بسیار جزیی با یکدیگر ، با سرعت زیاد در پی یکدیگر می آیند ، بر اساس خاصیت ثبات بصری در بیننده توهم حرکت ایجاد می کنند.

انواع فیلم های متحرک

1- فیلم 8 میلی متری ( 8.م.م): پهنای نوار این فیلم ها هشت میلی متر است.

2- فیلم های 70 میلی متری ( 70.م.م): پهنای این گونه فیلم های سینمایی ، که کمتر مورد استفاده قرار می گیرند ، دو برابر پهنای فیلم های 35 میلی متری است.

3- فیلم 16 میلی متری ( 16.م.م): پهنای این فیلم ها دو برابر و سطح هر قاب از تصاویر آن ها چهار برابر سطح فیلم های 8 میلی متری است.

4- فیلم 35 میلی متری( 35.م.م): پهنای این فیلم ها تقریبا دو برابر و سطح هر قاب از تصاویر آن ها چهار برابر سطح فیلم های 16 میلی متری است.

صدا در فیلم متحرک

نوری: در این گونه فیلم ها ، صدا به صورت یک نوار روشن نازک با پهنای متغیر در کناره سمت چپ فیلم ثبت می شود.

مغناطیسی: بر یک لبه فیلم نواری نازک از ماده مغناطیسی چسبانیده شده است.

دوبل باند: در این گونه فیلم ها ، نوار صدا از نوار فیلم جداست. نوار صدا شبیه به یک فیلم 16 میلی متری است که تماما با ماده مغناطیسی پوشانیده شده است.

کاربرد های آموزشی فیلم متحرک

آموزش مفاهیم در حیطه شناختی مانند چگونگی رشد و نمو و تولید مثل سلول ها.

یاد دادن مهارت های عملی نظیر چگونگی طرز کار با یک وسیله یا ماشین خاص.

به کمک فیلم واقعیت های متعددی را شبیه سازی می کنند که مخاطبان نمی توانند در حالت عادی آن ها را دیده و درکی عینی و ملموس از آن ها پیدا کنند.

نشان دادن حرکت های بسیار سریع به گونه ای آهسته تر که قابل مشاهده شوند نظیر حرکت های ورزشی سریع مانند حرکت پرش اسب از مانع.

به کمک فیلم پدیده های دور دست از لحاظ زمانی ، یعنی پدیده هایی که در گذشته اتفاق افتاده یا احتمالا در آینده رخ خواهند داد را می توان در زمان حاضر برای بینندگان به نمایش گذارد.

با فیلمبرداری و نمایش دادن مکرر آزمایش ها و تجربه های گران قیمت و خطرناک می توان در جهت کاهش هزینه ها و خطرات اقدام کرد.

مزایا و محدودیت های فیلم متحرک

مزایا*   1- رسانه فیلم قابل استفاده برای گروه های کوچک، متوسط ، بزرگ و به طور انفرادی است.

2-دیدن و درک فیلم نیازی به مهارت خواندن و نوشتن ندارد و افراد بی سواد می توانند از این رسانه به خوبی استفاده کنند.

3- فیلم با داشتن سه عنصر تصویر ، صدا و حرکت جنبه های متعددی از واقعیت را به مخاطبان عرضه می کند و به این لحاظ از قدرت انگیزشی و جذابیت زیادی برخوردار است.

4- فیلم وسیله مناسبی برای ثبت دقیق و مشاهده مکرر حوادث و وقایعی که فقط یک بار به وقوع می پیوندند.

محدودیت*  1- نمایش فیلم نیاز به برق و اتاق نسبتا تاریک دارد ، بنابراین امکان استفاده از آن در صورت فقدان برق و یا جایی که قابلیت تاریک کردن نباشد ، ممکن نیست.

2- سیستم مکانیکی و نسبتا پیچیده پروژکتور فیلم ، کار استفاده از این رسانه را مشکل می کند.

3- تولید فیلم کاری وقت گیر و مشکل است و هزینه های بسیار زیادی را می طلبد.

4- قیمت پروژکتور فیلم متحرک در مقایسه با سایر پروژکتور ها گرانتر و و کار کردن با آن نسبتا مشکل است.

5- معلم نمی تواند ترتیب و توالی نشان دادن صحنه های فیلم را بسته به نیاز خود تغییر دهد.

6- بین زمان فیلمبرداری و آماده شدن آن برای نمایش مدتی وقت صرف ظهور ، ویرایش ، صداگذاری و تکثیر می شود.

ویژگی های فیلم آموزشی مناسب

1- همخوانی با هدف ها و محتوای آموزشی  2-  انطباق با معلومات بینندگان و توان درک آنان . 

3- داشتن نکات آموزشی و درستی و تازگی اطلاعات ارائه شده . 4- جذابیت و ارزشمندی آن از نظر هنری و زیبا شناسی.    5- واداشتن بینندگان به تفکر و خلاقیت. 6- تناسب زمانی با طول مدت آموزش.

نکات مهم در استفاده از فیلم های آموزشی

1- با افزایش سواد تصویری و مهارت مشاهده فیلم ، بر میزان درک بینندگان افزوده خواهد شد.

2-  باید قبل از نمایش فیلم با ارایه تذکرات مهم و مفید ، بینندگان را برای دیدن آن آماده ساخت.

3- در صورت لزوم ، می توان نمایش کل فیلم و یا بعضی از صحنه های آن را مجددا تکرار کرد.

4- پس از پایان فیلم ، خوب است که در طی یک جلسه گروهی درباره مطالب مهم مطرح شده در آن بحث و گفتگو کرد.

طرز استفاده از پروژکتور فیلم متحرک

1- لامپ پروژکتور را روشن کنید و نوار آن را بر روی پرده تنظیم کنید.

2- هر یک از حلقه های پر و خالی فیلم را بر روی بازوهای نگهدارنده آن ها سوار کنید.

3- حدود 5/1-1 متر از ابتدای فیلم را که فاقد تصویر است و به نام لیدر خوانده می شود از حلقه فیلم باز کنید و با استفاده از طرح راهنمایی که معمولا در جعبه پروژکتور موجود است از مسیر مجرای فیلم عبور دهید.

4- با قرار دادن دکمه انتخاب نوع صدای فیلم در محل مناسب ، پیچ تنظیم صدا را با درجه پایین باز کنید.

5- در طول نمایش مراقب کار صحیح پروژکتور باشید.

تلویزیون مدار باز 

برنامه ها در استودیوهای خاصی تولید می شوند و از طریق آنتن فرستنده به صورت امواج تصویری و صوتی الکترونیکی در فضا پخش می گردند.

مزایا و محدودیت های تلویزیون و ویدیو

مزایا* 1- با ضبط و پخش برنامه های تلویزیونی و ویدیویی اطلاعات افراد متخصص را بدون حضور آنان می توان به کلاس آورد .

2- طرز کار تجهیزات ضبط و پخش برنامه های تلویزیونی و ویدیویی در مقایسه با دستگاه های دیگر بسیار راحت و آسان است.

محدودیت* 1- ارتباط تلویزیون آموزشی و برنامه های ویدیویی با مخاطبان ، یک طرفه است.

2- طراحی و تولید بسیاری از برنامه های تلویزیونی و ویدیویی به صرف وقت زیاد نیاز دارد.

 مقایسه برنامه های تلویزیونی و ویدیویی با فیلم متحرک

1- سرعت عمل در تولید برنامه های تلویزیونی و ویدیویی بیشتر از فیلم متحرک است.

2- استفاده از تلویزیون و ویدیو بر خلاف فیلم متحرک نیاز به مکان تاریک ندارد .

گیرنده تلویزیون

دستگاه های گیرنده تلویزیونی رایج قدرت دریافت و پخش علائم تصویری و صوتی فرستنده های تلویزیونی مدار بسته و باز را دارند. و شامل بدنه ، لامپ ، مدارهای الکتریکی ، بلندگو ها می باشند.

دستگاه های ضیط و پخش ویدیو

دستگاه های ویدیو معمولا در دو شکل حلقه ای و کاست ساخته می شوند که نوع کاست آن ها رایج تر است.

بخش های مختلف یک دستگاه ویدیو عبارتند از : 1- بدنه 2- موتور و اجزای بدنه 3- کشوی محل نوار 

4- مدار های الکتریکی 5- ورودی و خروجی

نوار ها و صفحه های ویدیو

نوار های ویدیو قابل ضبط کردن ، پاک کردن و ضبط مجدد هستند. نوار های حلقه ای که مانند فیلم های حلقه ای بر روی یک حلقه فلزی یا پلاستیکی پیچیده می شوند. 

ویدیو پروژکتور

قابلیت متصل شدن به ویدیو ها را دارند ، و می توانند تصاویر ویدیویی را بر روی پرده و برای جمعی بزرگ به نمایش بگذارند.

word